Followers

Sunday 14 April 2013

On Rainy Days - Bab 27(i)



   ALEX menghalang perjalanan Max untuk ke taman rekreasi yang berdekatan untuk jogging. Lebih kurang 10 minit berjalan, sampailah kat taman rekreasi tu. Dah lama Max tak exercise sibuk sangat dengan urusan kerja di pejabat. Badan pun rasa tegang. Tak selesa! Tu yang Max rasa sekarang ni.

   "Apa ni Haikal? Tepilah sikit." Max ni kadang-kadang panggil Alex, Haikal. Kadang-kadang Alex. Tak tetap. Tapi sekarang ni, Alex suruh panggil dia Haikal. Katanya, baru macam sepasang kekasih. Sweet gitu. Phuii!

   Alex meraup rambutnya ke belakang. Dia mengeluh tiba-tiba. "Mai pergi mana semalam?" Alex panggil Max, Mai? Singkat kepada Maisarah. Macam pelikkan je kan? Diorangkan, 'couple'. So, speciallah sikit panggilan tu.

   "Saya kuar semalam. Kenapa?" Dia berjalan untuk ke taman rekreasi itu. Tanpa sedar, Alex mengikut jejak langkah Max untuk ke taman rekreasi itu.

   "Dah tahu nak keluar, kenapa tak bagitahu kat Haikal?!" kata Alex. Suaranya agak meninggi.

   Max terkejut. Kenapa tiba-tiba je Alex meninggikan suara kepadanya? Adakah dia ada buat salah? "Apa masalah awak ni? Saya bukannya keluar sorang-sorang. Lagipun, saya bukannya pergi jauh. Pergi Alamanda je. Bukannya jauh sangat. Yang awak nak angin ni kenapa?" Max turut meninggikan suara. Dia berlari meninggalkan Alex. Dia berharap agar Alex tidak mengejarnya.

   "Kau keluar dengan Emeriez kan semalam, Max?" laung Alex. 

   Langkah Max berhenti. Dia berpaling ke belakang untuk melihat wajah Alex. "Kalau aku keluar dengan Emeriez pun, aku menyusahkan kau ke?" sinis sahaja Max berkata-kata.

   "Jadi betullah? Okey, start from now... hubungan kita putus. Either as a couple or a friend, we're nothing! Buat macam kita tak pernah kenal. Kau buat hal kau, aku buat hal aku." kata Alex kejam.

   Riak muka Max berubah. "Alex! Sampai hati kau..." rintih Max. Dia hanya melihat Alex pergi dari situ. Max lihat, Alex langsung tidak memalingkan mukanya untuk melihat Max.



   Tujuan Max untuk jogging di taman rekreasi ini dibatalkan. Fikirannya kusut! Otaknya berserabut apabila teringatkan akan kata-kata Alex sebentar tadi. 'Either as a couple or a friend, we're nothing. Buat macam kita tak pernah kenal.' Jahat sangat ke aku ni?

   Max rasa ada cecair yang menitik di tangannya. Dia pandang ke atas untuk melihat awan. Awan mendung, sebentar lagi akan hujan dan bakal membasahi bumi.

   Kenapa? Kenapa kau buat aku macam ni kat aku, Alex? Jahat sangatkah aku ini? Kenapa kau terima cadangan aku tempoh hari?

   Hujan semakin lebat. Orang yang berada di taman rekreasi itu, sudah tiada seorang demi seorang pergi dari sini. Ingin mencari tempat berteduh. Tetapi lain pula dengan Max, dia hanya duduk di atas bangku itu tanpa rasa ingin bangun.

   Dia menangis di dalam hujan. Dia teringat akan satu quote, 'Everybody wants happiness, nobody wants  pain. But we can't have a rainbow without a little rain.' Adakah lepas hujan ini berhenti, dia akan mendapat kebahagiaan walaupun secebis?

   "Ojou, saya rasa tak perlulah awak duduk di dalam hujan lagi. Buanglah tabiat ojou suka berada dalam hujan. Mulalah dengan prinsip baru. Tidak akan menangis di dalam hujan lagi."

   Terkejut Max apabila ada orang yang berkata-kata. Bukankah di taman rekreasi sudah tiada orang? Dia kenal akan suara iti/ Dia mengangkat muka. "Michael, what are you doing here? Kenapa kau boleh berada di sini? Kenapa kau berada di Malaysia? Bukankah kau sudah letak jawatan? Bukankah kau sepatutnya berada di Jepun kerana menjaga adik kau yang sakit itu? Bila kau datang sini?" Seperti peluru berpandu, Max bertanya. Sedih-sedih pun, boleh lagi bertanya. Kalau sikit takpe, ni banyak!

   "Perlukah saya menjawab semua soalan ojou? Should I call you 'ojou' since I don't work with you anymore?"

   "Yang kau panggil dengan panggilan kehormat tu kenapa?" Air mata yang bercampur dengan air hujan, di sapu dengan tangan.

   Michael hanya ketawa.

   "Michael, aku nak tanya."

   Michael angkat kening, isyarat menyuruh Max melanjutkan kata-katanya.

   "Aku ni jahat sangat ke? Kenapa orang yang aku sayang, pergi meninggalkan aku? Kenapa dia sanggup buat aku macam tu?" Dia berasa selesa untuk berbicara dengan Michael. Mana taknya, mereka kenal dari kecil lagi. Sejak dari Max sekolah rendah lagi. Umur Max dengan umur Michael berbeza lapan tahun. Disebabkan itu, perwatakan Michael agak matang. Jadi, umur Michael sekarang ini 32 tahun.

   Perwatakan Alex juga matang tetapi lebih matang Michael tetapi Alex lebih menarik. Alex jauh hensem daripada Michael walaupun Michael juga ada rupa. Alex unik. Alex pandai buat lawak.

   Michael mengawang-awangkan tangannya di hadapan muka Max. "Dah sampai planet pluto ke? Jom, saya hantar awak balik. Pakaian awak basah kuyup. Hujan masih lagi tidak menunjukkan yang dia akan berhenti dalam masa terdekat."

   Max tersedar daripada lamunan. Dia menggeleng. "Aku tak nak balik selagi kau tak jawab soalan aku."

   "By hook or by crook, you must go home now! I'll answer your answer next time. Jaga kesihatan. Esok nak pergi bekerja."

   Max terharu dengan keprihatinan Michael. Tapi... Alex lagi prihatin. Kalau dia nampak aku macam ni, mesti dia paksa aku balik rumah. Kalau aku demam, mesti dia yang jaga aku. Dia selalu ambik berat tentang aku. Dia mesti bertanyakan masalah aku bila aku kelihatan muram. Tapi dulu, sekarang dah tak! Dia dan aku dah takde apa-apa sekarang. Even as a friend.



No comments:

Post a Comment