Followers

Friday 25 January 2013

On Rainy Days - Bab 22 (i)



   "Cotto mate kudasai (Tunggu sebentar)!" jerit Max tidak puas hati.

   Fakhriy mengangkat kening. "What? Tak boleh terima kenyataan ke?" soal Fakhriy sinis diselangi dengan ketawa yang sangat menyakitkan hati Max.

   Max mencebik. "Pirahh! Main tipu. Siapa yang boleh terima kenyataan? Cakap kat aku." Max mendengus kasar. 

   "Tipu tak tipu. Yang penting aku menang." Fakhriy ketawa mengejek.

   "Siallah! Puihh!" Max buat gaya meludah.

   "Blahlah kau! Merajuklah tu. Buruk dowhh!" Fakhriy mencebik. 

   Max memandang Alex dengan muka simpati. Berharap Alex memback-upnya. Walhal sudah terang tang tang yang dia kalah dan Fakhriy tidak main tipu di dalam permainan Sahibba ini.

   Alex mengangkat kening. Bulu romanya meremang melihat Max memandangnya lain macam. Apakah maksud pandangan itu?

   Ad dan Risya ketawa mengekek melihat gelagat Alex, Fakhriy dan juga Max. Tak pasal-pasal Alex masuk jugak, Tengok muka takleh blah Alex, buat mereka berdua ketawa bagai nak rak.

   "Oi mak cik - mak cik sekalian. Nak gelak pun, coverlah sikit. Cuba kauorang tengok jam dah pukul berapa? Dah pukul 2 pagi tau tak? Tawa kauorang dengan tawa ponti langsung takde beza. So, coverlah tawa kauorang tu ya?" Tak pepasal Alex ceramah pagi buta.

   Tersungging senyuman sinis di bibir Max. "Dah tau pukul 2 pagi, tak reti-reti nak blah lagi ke?"

   Fakhriy dan Alex mencebik. "Taulah kau tu kalah. Tak payahlah meleter macam mak nenek. Kau dengan nenek tak beza bila membebel."

   "Kau nampak ni?" Max menunjuk tangannya yang sudah dikepal.

   Fakhriy menelan liur. "Tak habis-habis nak tunjuk keganasan dia. Sedarlah diri tu sikit, awak tu perempuan."

   "Kesah apa aku perempuan ke tak. Yang penting kau blah dari sini sebelum aku 'habis'kan kau. Aku kira sampai tiga. Satu... dua... ti..." Fakhriy terus keluar dari bilik itu. Diikuti oleh Risya. Suami diakan, mestilah kena ikut.



_______________


   Yang ada di dalam bilik Max sekarang ni, Ad, Alex dan dia. Ad dan Max memang tidur sini tapi apa yang Alex nak lagi?

   "Apa yang lu nak lagi mamat? Lu blah sekarang sebelum aku..."

   "Belasah kau. Lu takde keje lain ke minah selain nak belasah orang? Leceh ar kau ni." Belum Max menghabiskan kata-katanya, Alex terus menyambung kata-kata Max. Dah biasa.

   "Apa yang kau nak? Penatlah aku nak layan kau ni, mamat. Aku ngantuk ni. Nak tidur. Kau tak reti-reti nak tidur ke? Bilik kau bukannya jauh pun. Depan tu je." Max menudingkan jarinya ke bilik di hadapan biliknya iaitu bilik Alex yang selalu tidur.

   "Tahlah kau ni, Alex. Tak reti-reti nak tidur lagi ke? Aku penat ni, nak tidur." balas Ad. Dia juga mengantuk seperti Max. Alex ni selalu buat hal, tak padan dengan tua.

   "Aku ada cadangan."

   "Cadangan apa lagi?" Suara Max naik seoktaf. Geram seyhh layan perangai orang tua ni.

   "Woo... woo... woo... be chill. Jangan marah-marah."

   Ad tidak ingin menghiraukan abangnya itu. Dia terus tidur.

   "Otak lu. Macam mana wa tak marah layan sikap lu yang takleh blah macam ni. Apa cadangan kau?" Marah-marah pun, masih menanyakan soalan kepada Alex.

   "Kita tukar bilik. Nak? Just for tonight." Macamlah selalu Alex tidur kat sini.

   "Apa yang aku dapat?"

   "How much?"

   "Ten and above. Deal?"

   Mulut Max terlopong. Biar betul si Alex ni? Nak bagi komik kalau aku bagi dia tidur kat sini malam ni. Bukannya satu tapi sepuluh! Kalau nak tambah lagi pun boleh. Walaweh! Cun dowhh! Kata orang, rezeki jangan ditolak, musuh jangan dicari. Hohoho! Aku akan cair kalau orang tu nak bagi aku komik. Setakat kata-kata yang jiwang tu. Pigidah! Tak heran.

   "Deal!"

   Alex tersenyum sinis. Bukannya payah sangat nak pujuk dia ni. Bagi komik, cair!

   "Ad! Jom tukar tempat tidur. Kita tidur kat bilik depan." Ad akur. Mengikut arahan Max walaupun dia sedang mengantuk giler-giler sekarang ni.

1 comment: