Followers

Monday 4 March 2013

On Rainy Days - Bab 23



   RISYA terus meluru ke sinki apabila tekaknya berasa mual. Dia muntah-muntah di situ. Jarang sekali dia berasa begitu. Dia tidak demam. Itu yang pasti kerana badan dia tidak panas. Malah suhu badannya normal. Dia berkumur beberapa kali untuk membersihkan mulut.

   Fakhrul mendapatkan isterinya. Belakang Risya digosok lembut. "Kita ke klinik ye, sayang? Check kesihatan awak tu. Dah banyak kali awak muntah-muntah, orang ajak gi klinik tak nak. Kali ni takde alasan. Tak nak dengar dah alasan yang tak munasabah awak tu," Tudiaa... kuasa veto sebagai suami dah keluar dah.

   "Tapi, bang... Abang sendiri tahu yang Risya tak suka bau klinik, bau ubat and so on." Dia membuat muka kasihan. Ingin menagih belas kasihan daripada Fakhriy.

   Fakhriy menggoyangkan jari telunjuknya ke kiri dan ke kanan berkali-kali. "Takde tapi-tapi. Kali ni sayang kena dengar arahan abang. Lagipun ni untuk kesihatan sayang jugak. Bukannya untuk orang lain. Oh ya, ni bukan suruhan tapi perintah. So, jangan membantah. Ulang suara ini perintah bukan arahan." Suaranya ditegaskan. Kalau dia melembutkan suaranya, nescaya Risya tidak akan mendengar kata-katanya.

   "Ala..." Risya mengeluh.

   "Apa ala-ala? Orang kesiankan dia. Pergi bersiap sekarang. Abang bagi masa 20 minit untuk bersiap. Jangan membazir masa."

   Dengan berat hati, Risya naik ke bilik untuk menyalin pakaian yang sesuai untuk dipakai.



   AD mendekati seorang jejaka yang tidak dikenali. Entah mengapa dia berani berbuat sedemikian. "Hai." tegurnya. Dia menghadiahkan senyuman kepada lelaki itu.

   "Hai." kata lelaki itu dingin.

   "Boleh saya duduk?" soal Ad lembut.

   Lelaki yang berpakaian baju serba hitam itu melihat muka Ad. Wajahnya seperti orang yang tiada perasaan. Tampak kosong. Kosong seperti baju yang dipakai oleh lelaki itu mungkin. "I think banyak lagi tempat kosong yang ada kat sini." beritahu lelaki itu sinis.

   Ad termalu sendiri. "Tapi saya nak duduk kat sini." ujar Ad. Wajahnya nampak berharap sangat.

   "Kau duduklah. Biar aku pergi dari sini." Lelaki itu ingin berlalu dari sini.

   Ad menghalang perjalanan lelaki itu dengan mendepangkan tangannya di hadapan lelaki itu. Lelaki itu merengus dengan kelakuan Ad yang tidak beretika itu. Dia merengus kasar.

   "Apa yang kau nak hah? Tak pahamlah aku dengan budak zaman sekarang ni. Takde adab langsung!" Marah lelaki itu.

   Senyuman tersungging di bibir Ad. "Saya nak tahu nama awak dan saya nak nombor handphone awak, boleh?" Tersangatlah berani si Ad ni minta nombor handphone dengan anak teruna orang.

   "Kenapa kau nak tahu nama aku dan apa yang kau nak buat dengan nombor aku?"

   "Sebab saya suka awak. Dah banyak kali saya tengok awak kat sini. Dan awak dah berjaya menarik perhatian saya. Awak nampak comel sangat!" Puji Ad ikhlas.

   Lelaki itu senyum sinis. "Berapa kau nak hah budak? Boleh aje aku bagi. Tak payahlah kau nak puji-puji aku bagai. Cakap aku ni menarik perhatian kau. Berapa kau nak? Seribu, dua ribu?" Niat baik Ad telah disalah ertikan oleh lelaki itu.

   "Tak, saya tak perlukan duit awak. Saya hanya perlukan hati awak. Jangan bersangka buruk dengan niat baik saya. Awak ambik kat saya. Kalau awak ada masa, calllah saya. Bila-bila masa, di mana jua." Kad namanya dihulurkan kepada lelaki itu.

   Lelaki itu mengambil kad itu dari pegangan Ad lalu meninggalkan Ad seorang diri di sini.

3 comments:

  1. hahahaha....Risya 'Ngandung' doh......yak yak yak..... hahahha...pewittt...>,<

    -Nia-

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aikk! Dri mn ko tau? hahaha

      Delete
    2. hahaha...soalan paling cerdik abab ini...hahaha....well..base on experience...reading books ok....cewah...

      -Nia-

      Delete