Followers

Tuesday 23 October 2012

On Rainy Days - Bab 1





   Kehidupan aku seperti orang lain. Yang mempunyai ibu, ayah dan adik-beradik. Adik-beradik? Macam ramai je adik-beradik yang aku ada. Okey, aku ada seorang adik. Dalam kad pengenalan dia, jantina dia lelaki. So, aku ada seorang ada adik lelaki. 

   Nama dia Muhammad Fakhriy Fasyin. Umur 18 tahun. Aku tak pasti dia still single or not. Kalau dia ada girlfriend, tahulah aku nak buat macam mana. Tak habis study lagi dah gatal nak couple. Actually dia ni pencinta wanita. Dia cakap dia tak nak orang perempuan-perempuan kat Malaysia ni andartu atau andalusia. Alasan yang langsung tak munasabah. Tak logik dek akal. Sekarang ni dia belajar kat University of Sheffield, United Kingdom. Awek-awek dia, majoriti dia tinggal kat Malaysia. Angkut sekali ke sana pun ada.

   Nama chichi pulak Fayyadh. Muhammad Fayyadh. 'Chichi' perkataan Jepun yang bermaksud ayah. Chichi aku berasal dari Negara Matahari Terbit iaitu negara Jepun. Nama sebenar chichi aku ialah Sho Nakamura. Berhijrah ke Malaysia untuk meluaskan empayar perniagaan. Sehinggalah dia bertemu dengan haha aku. Chichi terus bermastautin kat Malaysia setelah minta izin dengan sofu dan sobo iaitu datuk dengan nenek aku. Sebelum berkahwin, mestilah chichi aku kena memeluk agama Islam kalau tak, haram. Tak boleh kahwin! Kalau dah nama pun haram, mesti dosa. Lepas chichi aku masuk Islam, sofu dengan sobo aku pulak yang masuk Islam. Chichi aku tak ajak adik-beradik dia masuk Islam jugak sebab chichi aku anak tunggal. Chichi aku jugak seorang yakuza generasi ketiga dari Nakamura Family.

   Nama haha aku ialah Mudrikah. Walaupun sudah berusia tetapi masih lagi nampak muda. Bukan kerana jasa susuk atau barang kosmetik tetapi kecantikan semula jadi. Haha aku kurang berkenan untuk memakai barangan kosmetik sebab aku pun tak tahu sebab apa. Kalau nak tahu, tanyalah empunya badan. Hehe! Susuk pula tak boleh pakai sebab dosa. Syirik! ALLAH murka pada orang yang syirik. Minta dijauhkanlah. Amin! Lagipun susuk ni ada banyak pantang larang.

   Nama aku Marsha Maisarah. Orang panggil aku Max. Bukan Ultraman Max tu. Umur? Sweet 18 years old. Apa? Sama dengan umur adik aku si Fasyin tu? Umur aku memang sama dengan dia pun, kitaorang kembar tak seiras. Jantina pun tak sama, takkanlah muka nak seiras. Kan kan kan? Kepandaian aku dengan dia tak sama. Dia lagi pandai sebab tu sambung pelajaran ke luar negara. Aku jugak yang sambung belajar dalam negara. Dalam negara pun dalam negaralah, asalkan belajar. Betul tak?

   Sekarang ni aku menuntut di Universiti Kebangsaan Malaysia atau lebih dikenali sebagai UKM. Masih lagi single. Takde masa nak couple. Buang masa! Siapalah nak kat aku nikan? Hidung tak mancung, pipi tersorong-sorong. Lagipun siapa nak kat tomboy macam aku ni? Pakaian macam lelaki. Kasar pun macam lelaki. Takkanlah lembut cam lelaki pulak? Tu bukan lelaki, tu pondan! Nama je macam wanita Melayu terakhir tapi perangai macam… macam… Apa-apa jelah!

   Aku ada dua orang kawan baik. Diaorang ni perempuan sejati bukan macam aku ni, lelaki tiruan! Takpelah asalkan aku bahagia. Ada sebab aku jadi macam ni. Hmm... 

   Nama kawan aku tu Alya Adriana dan Dayana Batrisya. Aku panggil Alya Adriana, Ad dan Dayana Batrisya pulak Risya Kitaorang berkawan dari kecil. Kalau tak silap aku, dah 15 tahun kitaorang kawan. Tadika sekali, sekolah rendah sekali, sekolah menengah sekali dan menuntut kat uni pun di tempat yang sama. Macam mana boleh jadi macam tu? Dari kecil lagi kitaorang berjanji akan belajar bersama. Walau ni mana jua. Tak kiralah masa sekolah rendah ke menengah ke ataupun uni. Itu janji kami. Kitaorang jiran. Rumah aku ada tengah-tengah antara rumah Ad dengan Risya. Rumah kami rumah banglo. Tinggal di perumahan kawasan elit. Semestinya semua orang yang ada kat sini orang yang berharta. Aku bukannya nak riak tapi tulah hakikatnya. Harap maklum!

   Antara aku, Ad dengan Risya ni akulah yang paling tua. Bukan angka umur aku yang lagi banyak daripada diaorang tapi aku dilahirkan pada bulan Januari. Ad pada bulan Februari dan Batrisya pada bulan Mei. Mei ya, bukan Mac. Sebagai ‘orang yang paling tua’ daripada dua orang ni, menjadi kewajipan aku untuk mendengar rintihan mereka dan memberi nasihat kepada mereka. Walaupun aku ni kasar dan nakal tapi akulah orang yang paling matang. Seperti yang aku katakan tadi, aku bukan nak riak tapi tulah kenyataannya.

   Okeylah, setakat ni ajelah aku tulis. Dah lenguh tangan aku ni lagipun ada orang tengah membebel tu. Bingit telinga aku dibuatnya. Bye. GTG! Thanks Mr.Diary sebab sudi dengar apa yang aku nak cakap. J                                     
                                                                                                                                                      
                                                                            Yang selalu buat hal,
                                                                              Marsha Maisarah.



   “WEH, dah dah la tu mencoret diari. Kitaorang dah nak pergi ni. Kejap lagi mesti jammed kalau lambat bertolak. Aku berani jamin.” bebel Ad. Geram. Itu perasaannya tika ini. Siapa yang tak geram kalau orang nak cepat, dia buat macam kura-kura? Slow!

   Max tersengih mendengar bebelan dari Ad itu. Dia terus menyimpan diarinya ke dalam beg sandang. Mana boleh letak rata-rata nanti orang baca, malu!

   “Dari tadi lagi aku berhenti menulis. Aku tunggu kau. Tak pasal-pasal aku kena bebel.” Rungut Max. Walhal memang dia yang lambat.

   Ad mencebik. “Banyaklah kau! Aku yang tunggu kau dari tadi. Sesedap rasa je kau cakap kau yang tunggu. Blah ar wei!” ujar Ad tidak puas hati.

   Max ketawa mendengar kata-kata Ad.

   “Woi! Woi! Woi! Ada masalah apa ni? Kauorang tau tak suara kauorang ni lantang? Kalau nak gaduh pun, volume tu slowkan sikit tapi bukan sekarang. Sekarang ni aku nak balik. Cepat sikit!” Risya menegur Ad dan Max.

   Ad dan Max menggaru kepala dan menunjukkan barisan gigi yang putih bersih.

   “Tak payah nak tunjuk sangatlah gigi kauorang yang berkarat tu. Geli aku tengok!” Risya menyindir. Sekadar gurauan.

   Ad dan Max menyeringai mendengar sindiran itu.

   “Apa yang kau cakap tadi? Aku tak dengar?” soal Max. Dia mengulum senyuman penuh makna. Senyumannya sungguh mengerikan.

   Menegak bulu roma Risya melihat senyuman itu. Sangat menyeramkan! Sebelum apa-apa yang terjadi, lebih baik aku ‘cabut’.

   Selangkah demi selangkah Risya berundur ke belakang. Satu… Dua… Tiga… Apalagi… Cabut!!

   Maka, berkejaranlah Risya dengan Max. Ad tersenyum kecil melihat mereka dua. Walaupun sudah tua bangka tapi perangai masih lagi seperti budak kecil. Okey, statement ‘tua bangka’ tu memang kejam. Tapi, ada aku kesah?

   Ad membulatkan matanya apabila melihat beberapa orang sedang rancak berbual di hadapan Risya dan Max yang sedang berkejaran itu.

   “Max… Risya… watch out!” beritahu Ad lantang. Harapannya supaya Rrisya dan Max dapat mendengar apa yang dikatanya itu.

   Risya dan Max dapat mendengar butir bicara yang dikata oleh Adr. Mujurlah Risya sempat brek tetapi tidak pada Max.

   Gedebush!

   Seperti nangka busuk Max jatuh di hadapan seorang lelaki. Lelaki itu juga jatuh. Mujur lelaki itu jatuh di sebelahnya, kalau tidak tak tahulah apa yang nak dikata.

   Maka, ramailah orang melihat ‘kemalangan’ itu. Mujurlah perasaan malu di dalam diri Max tu kurang, takdelah malu sangat.

   Ramai mahasiswi menjerit, terlolong melihat jejaka idaman mereka jatuh. Ramai mahasiswi yang menolong lelaki idaman mereka. Max jugak yang kena bangun sendiri.

   Max melihat peminat lelaki itu menangis melihat lelaki itu jatuh. Minat giler la katakan.

   Jelas kerisauan di wajah Ad dan Risya melihat Max yang jatuh seperti nangka busuk itu.

   “Kau tak apa-apa?” soal Risya. Mujurlah dia tidak jatuh kalau tak jatuh saham. Kurang duit hantaran nanti.

   “Aku okey je. Taklah macam dia tu, jatuh sikit je dah macam kena langgar dengan lori kontena.” Sindir Max. Matanya dilirikkan ke arah lelaki yang dilanggarnya tadi. Masih tak bangun-bangun dan dihurungi oleh mahasiswi-mahasiswi. Kawan-kawan lelaki itu hanya melihat. Langsung tak nak tolong.

   Lelaki itu terus berdiri apabila mendengar sindiran itu. Dia mendengus marah.

   “Bukannya nak minta maaf ke apa. Ni tak, terus sindir.” Ujar lelaki itu marah.

   Max mengulum senyuman sinis. “Aku tak minta maaf lagi ke? Hmm… Walaupun aku tahu aku yang langgar kau tapi kau pun salah jugak sebab kau tak elak.” Bidas Max sinis.

   Kata-katanya mengundang perasaan marah kepada peminat-peminat lelaki itu walaupun Max tidak menujukan kata-kata itu kepada mereka. Cubit paha kiri, paha kanan terasa.

   Lelaki itu berdecit. “Kurang ajar!” Lelaki itu ingin menumbuk Max tetapi Max terus melarikan diri.

   “Pengecut!” ucap lelaki itu kasar.

   “Ada aku kesah?” tanya Max mengejek. Dia terus berlalu dari situ.

   Suara Max yang serak-serak basah dan penampilannya yang seperti lelaki sejati cukup untuk mengaburkan idenditinya yang sebenar. Lelaki itu salah seorang daripada orang yang tertipu oleh penampilan Max. Kerana penampilan dan suara Max seperti seorang lelaki tulen, lelaki itu ingin menumbuk wajah mulus Max.





p/s : sorry klau xbest. ;)

2 comments:

  1. wahh.. saya pun tertipulah ni.. ingat max lelaki.. hehehe.. =)

    ReplyDelete
  2. hehehe ! BTW , tengs sbb baca . :)

    ReplyDelete