Followers

Tuesday 30 October 2012

On Rainy Days - Bab 4




  

      AD, Max dan Risya berbual-bual di bawah pokok yang rendang. Keadaan Risya sudah seperti sedia kala. Tipulah kalau Risya tidak bersedih lagi, sekali-sekala adalah jugak.

   “Boleh kitaorang join?” Entah siapalah yang tegur mereka bertiga.

   Tanpa melihat wajah yang menegurnya, Max terus tidak membenarkannya.

   “Tak boleh! Lelaki tidak dibenarkan sama sekali untuk join kitaorang.”

   “Kau tu bukan ‘lelaki’ ke?” soal Emeriez menyindir.

    Max mengetap bibir. Ad menggosok-gosok belakang Max supaya terus bersabar.

   Ad dan Risya melihat lelaki-lelaki yang menegur mereka. Buang tabiat ke apa diaorang ni? Tak pernah-pernah nak tegur macam ni. Hari ni tiba-tiba je tegur. Kalau fan diaorang tengok, mampus kitaorang kena ‘kerja’.

   “Kitaorang orang miskin je. Tak layak nak ajak kauorang berbual. Kauorangkan anak orang kaya.” Beritahu Risya sinis. Bukannya Risya tak tahu yang Emeriez, Ridzlan dan Andhika hanya berkawan dengan orang kelas atasan je. Kelas bawah ni, tak mainlah. Kolot!

   Emeriez, Ridzlan dan Andhika terasa dengan kata-kata Risya. Dulu, diaorang memang macam tu, sejak kenal Ad, Max dan Risya yang dari kelas ‘bawahan’, diaorang dah berubah. Berubah sebab nak korek rahsia dari mereka bertiga.

   “Tak payah nak touching-touching bagai. Meluat aku tengok!” bidas Ad.

   Lelaki-lelaki ‘idaman’ Malaya ini mengeluh apabila mendengar kata-kata ‘tajam’ yang terluah dari bibir Ad dan Risya.

   “Kitaorang datang ni bukannya nak gaduh, kitaorang nak berdamai. Cukuplah perli-perli kitaorang. Please…” Andhika buat muka comel. Comellah sangat tapi memang comel pun.

   “Berdamai otak kau!” Kata-kata itu hanya terluah di dalam hati Max. Dia cukup tidak berkenan dengan makhluk-makhluk yang ada di hadapannya sekarang ini. Menyampah! Meluat! Dan seangkatan dengannya.

    “Apa mimpi kauorang tiba-tiba je datang jumpa kitaorang nak berdamai?” soal Max dingin.

   “Kita ni Islam, tak elok bergaduh. Dosa!” ujar Emeriez.

   “Tahu pulak dosa, selama ni buli orang tak ingat pulak kat dosa?” bidas Max.

   Emeriez menggaru kepala. What should I do? Somebody help me! Jerit hati Emeriez.

   Mata Ridzlan dan Andhika jatuh kepada tangan Ad, Max dan Risya. Wow! Jam tangan Franck Muller. Jenama jam yang Rosmah Mansor pakai tu. Ni ke yang mereka kata miskin?

  “Bagi tahu kitaorang apa niat kauorang datang sini?” Ad malas untuk melayan tiga orang lelaki yang berada di hadapannya sekarang ini.

   Ridzlan mengangkat kening. Takkan diaorang tahu apa yang ada dalam fikiran kitaorang? Dia bermonolog di dalam hati.

   “Sure kauorang nak tahu?” soal Andhika.

   Ridzlan dan Emeriez membulatkan mata. Biar betul dia ni nak bagi tahu?

   “Hmm...

   “Kitaorang nak jadi berkawan dengan kauorang. Tu je, kitaorang minta. Tak lebih dan tak kurang.” Beritahu Andhika. Ridzlan dan Emeriez menghela nafas lega.

   Ad, Max dan Risya ketawa sinis.

   “Kauorang nak berkawan dengan kitaorang? Buat lawak? Kalau tak aku nak gelak.” Kata Risya serius. Tiga orang lelaki yang ada di depan aku ni, tak layak nak berkawan dengan aku, Max dan Ad. Tak layak langsung! Jadi musuh bolehlah.

   Andhika, Emeriez dan Ridzlan mendengus kasar. Sakit hati kerana dipermainkan. Diaorang patut bersyukur sebab kitaorang nak berkawan dengan kauorang. Ramai lagi orang yang nak berdamping dengan kitaorang, kauorang jugak yang kami pilih.

   Max menyiku Ad dan Risya. Dia mengisyaratkan supaya cepat beredar dari sini. Dia tahu yang Andhika, Emeriez dan Ridzlan mendekatinya, Ad dan Risya atas sebab-sebab yang tertentu.

   “Kitaorang chow lu, bye bye! Aku terima kau jadi kawan kitaorang tapi…” Max sengaja menggantungkan ayatnya di situ.

   Andhika dan Ridzlan menelan liur, Emeriez pula berdebar-debar. “Tapi?” soal mereka serentak.

   Max mengulum senyuman penuh makna. “Jangan menyesal!” Dia terus berlalu dari situ. Diikuti dengan Ad dan Risya.



   “JANGAN menyesal?” soal Ridzlan pelik.

   “Maksud dia apa?” Emeriez menggaru kepalanya yang tidak gatal.

   Andhika mengangkat bahu. “Entah! Aku pun tak faham.” Andhika buntu. Apakah maksud perkataan itu?

   “Tak payah fikir lagi pasal tu. Diaorang pun dah terima kita as kawan diaorang. Dah boleh start operasi kita.” Beritahu Emeriez. Dia mengambil telefon bimbitnya di dalam poket seluar lalu menekan nombor seseorang. “Mulakan.” Dia menutup talian.
   “‘Miskin’kan diaorang tu? Pakai jam berjenama Franck Muller. Beg sandang berjenama Nike, Adidas. Kasut pun sama. Aksesori kat tangan pun dah mencecah puluhan ribu ringgit malahan boleh mencecah ratusan ribu. Jam tangan Franck Muller tu bukannya murah. Kalau tak silap aku, jam tangan yang diaorang pakai tu, limited edition. Harganya lebih kurang RM300 000. Tambah dengan beg sandang, kasut dan pakaian lagi. Tu ke yang diaorang cakap miskin?” ujar Ridzlan.

   “Aku yang kaya ni nak beli jam Franck Muller yang berharga ratusan ribu tu pun kena tanya ayah dulu. Kauorang faham-faham jelah ayah aku tu. Berjimat-cermat! Diaorang yang ‘miskin’ boleh beli jam macam tu? Aku pakai jam Rolex je. Tak sampai pun RM5 000.” Balas Andhika.

   “Tu kau! Aku on je nak beli jam Franck Muller. Tapi aku je yang tak nak. Aku pakai jam Rolex je. Aku ingatkan jam aku yang paling mahal di uni ni tapi ada orang lain.” beritahu Emeriez riak.

   Andhika mencebik. Takleh blah!

   Ridzlan menggeleng. Dah besar panjang pun nak gaduh macam budak lagi ke? Aku debik jugak dua orang ni.

  Tiba-tiba telefon bimbit milik Emeriez menjerit minta diangkat.

   “Apa? But why? Kalau macam tu, bagi balik duit yang aku bayar tu!!” Marah betul Emeriez kali ini.

   Andhika dan Ridzlan saling berpandangan.

   “What’s wrong?”

   “Spy yang aku upah untuk mengintip Max, undur diri. Dia cakap dia tak sanggup. Kantoi!” Emeriez meraup rambutnya ke belakang.

   “Kantoi? Bukan ke spy yang kau upah tu, spy yang bertauliah ke?” soal Andhika pelik.

   “Tulah pasal. Aku pun pelik jugak. Macam mana boleh kantoi? Dah banyak spy aku upah dan semuanya kantoi. Diaorang datang jumpa aku, semuanya bibir pecah. Mata lebam. Barang bukti pun takde. Semuanya dihapuskan. Diaorang cakap lagi, orang yang berpakaian serba hitam dan berkaca mata hitam yang belasah mereka. Sadis betul aku tengok.” Ujar Emeriez kesal.

   Terkejut Andhika dan Ridzlan mendengarnya. Penyiasatan harus diteruskan sehingga mendapat tahu siapa Ad, Max dan Risya yang sebenar.



   MAX memberhentikan keretanya di tepi jalan. Dia keluar dari kereta itu. Senyuman sinis diukir.

   Ad dan Risya terpinga-pinga. Pelik kerana Max memberhentikan kereta secara mengejut.

   “Kenapa kau berhenti kat sini? Rumah kita kat depanlah.” Ad menggerutu. Dahlah sekarang ni perutnya lapar. Nak melahap tadi, tak sempat sebab mamat tiga orang tulah. Menyibuk je!

   Max memandang Ad dan Risya. “Kauorang tunggu sini. Aku ada hal yang nak diselesaikan.” Dia berlalu meninggalkan Ad dan Risya terpinga-pinga.

   Ad pandang Risya. Risya pandang Ad. Spontan mereka menjongket bahu.



   MAX mencekak kolar baju milik penyiasat upahan Emeriez. Nak menyiasat pun agak-agaklah. Nampak sangat Emeriez upah penyiasat yang tidak bertauliah. Belum apa-apa lagi dah kantoi!

   “Siapa yang upah kau?!” soal Max kasar. Walhal dia dah tahu siapa yang upah, saja tanya. Kot-kotlah salah orang. Malu!

    Lelaki itu hanya berdiam diri.

   Max berang. Dia menumbuk muka lelaki itu. Bersembur darah yang keluar dari mulutnya. “Kau nak cakap ke tak nak?” Max ingin menumbuk lelaki itu sekali lagi.

   “A… a… aku cakap.” Max menurunkan tangannya. “Emeriez Iskandar yang upah aku untuk siasat kau.”

   Max tersenyum sinis. “Emeriez Iskandar?” Lelaki itu mengangguk laju. Tak nak dah kena tumbuk. Sakit! “Berapa dia upah kau?” soal Max.

   “RM10 000.” Lelaki itu terus menjawab soalan Max.

   Max mengangkat kening. RM10 000? Tak berbaloi langsung! Upah banyak-banyak tapi kerja hampeh! Takpelah, asalkan dia bahagia.

   “Kau jangan bagi tahu apa-apa pasal aku kat Emeriez tu. Duit RM10 000 tu, kau pulangkan balik. Esok, jumpa aku di Mid Valley. Tunggu aku kat KFC. Ada hal yang belum selesai antara kau dengan aku. Ingat, jangan bagi tahu apa-apa pasal aku kat Emeriez. Kalau tak, lagi teruk aku kerjakan.” Max menggertak lelaki itu.

   Kecut perut lelaki itu mendengar ugutan Max. Dia tumbuk sekali pun dah macam kena tumbuk berkali-kali. Kalau lagi teruk, ICU lah jawabnya.



   “SILA hantar assignment masing-masing.” Prof. Zul member arahan kepada pelajar-pelajarnya.

   Maka, berduyun-duyunlah orang yang menghantar assignment masing-masing kecuali Max. Max memang suka cari pasal dengan Prof. Zul. Sampai Prof. Zul pening nak melayan kerenah Max.

   “Prof., assignment yang prof. suruh buat tu saya tak buat lagi.” Dengan selamba badaknya, Max berkata begitu.

   Semua orang di dalam kelas itu tertumpu pada muka ‘hensem’ Max.

   “Max… saya bagi masa dua bulan untuk siapkan assignment ni.”

   Max buat muka toya. Ad dan Risya menggeleng kepala mengenangkan sikap Max yang agak nakal itu. Memang wajib agaknya cari pasal dengan Prof. Zul.

   “Max… saya cakap dengan awak ni, bukannya dengan tunggul kayu!” marah Prof. Zul. Tak sempat tua lagi aku, muka dah berkedut. Nasib badan!

   “So?”

   Soalan Max menyebabkan Prof. Zul beristighfar. “Saya bagi masa satu hari untuk awak siapkan assignment ni. Esok, saya nak awak hantar assignment saya. Kalau tak, tunggulah hukumannya nanti.” Keras Prof. Zul memberi arahan.

   Tiba-tiba kedengaran Max ketawa. “Sorry, prof. Actually, saya dah siapkan assignment tu. Saya buat gimik sikit je, dah gelabah.”

   Kata-katanya disambut dengan gelengan. “Max… Max… kalau hari-hari macam ni, tak lamalah saya boleh tengok dunia ni. Cepat hantar assignment awak.”

   “Kalau prof. nak, prof. datanglah sini. Ambil assignment ni sendiri.”

   Prof. Zul mengeluh. “Max… saya cakap hantar, hantar.” Suara Prof. Zul mengendur menandakan dia sedang marah. Silap hari bulan, pemadam yang ada kat papan putih tu, melambung kena tepat pada muka Max. Memang tak boleh dibayangkan. Ngeri!

   Max menelan liur. Prof. Zul kalau mengamuk, boleh tahan amarah dia. Semua barang yang ada dekat dengan dia dicampak. Kalau kena kat muka ‘hensem’ aku ni, jatuhlah populasi nanti. Simpang malaikat empat puluh empat. Tak mau aku!

   “Okey prof. saya hantar, saya hantar. Jangan buat muka macam tu, prof. Gerun!” Terkocoh-kocoh Max menghantar assignmentnya. Rakan sekelasnya ketawa dengan celoteh Max.

   Prof.Zul hanya menggeleng. Macam-macam! Ni baru seorang, kalau ada sepuluh orang student perangai macam Max, jenuh nak dilayan. Tak nak aku! Ni yang pertama dan terakhir. Prof. Zul berkata-kata di dalam hati.



No comments:

Post a Comment