Followers

Wednesday 19 December 2012

On Rainy Days - Bab 17




   “Andy, betul ke apa yang aku dengar ni? Kau nak bunuh Dayana? Cakap tidak, Andy. Katakan yang kau tidak bersalah. Katakan yang kau bukan pembunuh itu.” Ridzlan masih tidak boleh menerima kenyataan bahawa Andhika cuba membunuh perempuan itu.

   Andhika mengeluh. “Ya, memang aku yang nak bunuh Dayana. Bukan orang lain. Ridz, aku dah bunuh ramai orang. Bukan dia seorang je. Aku sedar akan kesilapan aku, Ridz. Aku menyesal, aku dah insaf. Aku tidak perasan yang Dayana bukan lawan aku. Max, kawannya itu berketurunan yakuza. Aku tidak sempat untuk membunuh Risya kerana Max sempat sampai. Aku betul-betul bodoh. Disebabkan duit, aku nak bunuh orang. Aku buat perbuatan yang terkutuk tu. Aku berdendam dengan dia kerana aku ingat kemalangan yang terjadi kepada papa dengan mama disebabkan perbuatan daddynya. Rupa-rupanya orang lain. Musuh perniagaan papa aku yang lain. Kemalangan yang terjadi kepada daddy dan mummy Dayana tu, aku yang rancang. Aku upah orang untuk langgar kereta mereka. Aku banyak buat dosa dengan dia, Ridz. Aku malu dengan kau. Kau berkawan dengan pembunuh. Aku minta maaf.” Ucap Andhika kesal. Dia benar-benar menyesal sekarang ini. Dulu, dia buta kerana wang ringgit.

   Ridzlan meraup rambutnya ke belakang. “Kenapa Andy kenapa? Kenapa kau bodoh sangat nak bunuh orang semata-mata untuk wang? Wang tak boleh bawa ke kubur, ke akhirat. Kau dah kecewakan aku. Aku tak sangka perangai kau macam ni sekali.”

   “Maafkan aku Ridz. Aku tahu Ridz aku tahu. Aku dah menyesal sekarang. Aku takkan buat kerja tu lagi dah. Aku akan tebus balik dosa-dosa aku kepada Dayana selepas aku dibebaskan. Aku janji.” Beritahu Andhika bersemangat.

   “Aku pegang janji kau.”



   “Aku sebagai kawan Andhika, ingin memohon maaf atas apa yang dia telah buat kepada kau orang berdua.” Emeriez menundukkan kepalanya. Dia malu atas apa yang terjadi. Tetapi apakan daya, semua itu tidak dapat dielakkan. Semuanya telah menjadi sejarah.

   Fakhriy mencekak baju Emeriez. Wajahnya membengis. “Apa kau ingat dengan kata-kata maaf kau tu, boleh undur masa? Tak, kan?” soal Fakhriy sinis.

   Risya memegang tangan Fakhriy supaya Fakhriy bertenang. “Fasy, let bygone be bygone. Semuanya telah terjadi. Dah jadi kenangan silam. Janganlah emo sangat. Risya tak apa-apa.” Beritahu Risya tenang. Dia tidak ingin hal lama diungkit lagi. Sungguh menyakitkan!

   “Tapi…”

   Belum sempat Fakhriy meneruskan kata-katanya, Risya terus memotong. “Fasy, please jangan besar-besarkan perkara ni lagi. Andhika pun dah masuk penjara kan? It’s gonna be okay. InsyaALLAH.”

   Jikalau itu yang dikata oleh Risya, Fakhriy tidak boleh buat apa-apa. Tetapi hatinya sakit mengenangkan peristiwa itu. Risya hampir dibunuh!

   “Terima kasih, Dayana. Aku sendiri pun tak sangka Andhika akan buat keputusan yang teruk itu. Dia telah dibutakan dengan kemewahan duniawi. Aku memang tak tahu kenapa dia tegar buat perkara yang terkutuk itu. Sekali lagi aku minta maaf.” Emeriez menundukkan wajahnya lagi. Dia terpaksa merendahkan egonya kerana kawannya, Andhika. Inilah dipanggil kawan sejati.

    “Aku kena pergi sekarang. Dayana, sekali lagi aku berterima kasih dengan kau sebab kau sudi memaafkan Andhika walaupun dia dah hampir-hampir bunuh kau. Aku pergi dulu. Assalamualaikum.”

   Risya dan Fakhriy hanya memandang Emeriez berlalu dari sini. Mereka berdua juga berlalu, menuju ke parkir kereta.

   Risya memandang wajah Fakhriy dengan pandangan yang tidak puas hati ketika Fakhriy mula memandu untuk pulang ke rumah. “Fasyin, kenapa dengan awak ni? Emo semacam je. Datang bulan eh?” tanya Risya dalam nada yang bergurau.

   Fakhriy menjegilkan matanya. Boleh pulak dia cakap kita ni datang bulan? Kalau dia tu, betullah. Marah hati Fakhriy. “Fasyin jealouslah tengok Risya ngan laki tadi.”

   Risya mengerutkan dahinya. “Jealous? Tah pape ar awak ni. He just my ex-senior not more than that. Tak dapat pape pun kalau awak jealous ngan Emeriez tuh. Buang karan je.” Beritahu Risya bersahaja.

   Fakhriy menjuihkan bibirnya. “Ex- senior ke ex-boyfriend?” Sengaja Fakhriy berkata begitu untuk menguji Risya.

   Risya menunjukkan penumbuknya kepada suaminya. “Nampak ni? Cakap bek-bek sikit eh. Kang tak pasal-pasal makan penumbuk ni tak ke menyesal tak sudah?” marah Risya. Ala.. bukan marah betul-betul pun. Marah-marah sayang. Tak ke dosa marah suami tanpa alasan yang kukuh.

   “Amboihh, garangnya. Orang gurau jelah. Tak payahlah emo sangat. Datang bulan eh?” Fakhriy menganjing Risya.

   “Awak!! Tak nak ah kawan ngan awak. Nak merajuklah macam ni.” Bibirnya memuncung. Mulutnya dikembungkan. Geram.

   Fakhriy ketawa besar mendengar kata-kata Risya. Buat lawak antarabangsalah pulak. “Dayana Batrisya, Muhammad Fakhriy Fasyin hanya bergurau. Tak lebih dan tak kurang. Jangan ar merajuk. Nanti Muhammad Fakhriy Fasyin merajuk jugak. Lagipun Muhammad Fakhriy Fasyin tak reti sangat bab-bab memujuk ni. Tak belajar lagi. So, Dayana Batrisya jangan merajuk eh? Nanti Muhammad Fakhriy Fasyin belanja aiskrim Tutti Fruity. Nak tak? Tapi Dayana Batrisya kena janji ngan Muhammad Fakhriy Fasyin yang Dayana Batrisya tak merajuk dengan Muhammad Fakhriy Fasyin dah. Boleh?” Sengaja Fakhriy menyebut nama panjangnya dan nama panjang Risya supaya kedengaran kelakar.

   Risya ketawa kecil mendengar Fakhriy berkata-kata seperti itu. Comel sangat! Suami sape la ni eh?



   MAX melihat Alex dengan pandangan yang dingin. Ni lagi satu masalah yang belum selesai. Masalah antara Alex dengan Max. Bilalah agaknya nak selesai ni eh?

   “Apa mimpi kau cari aku?” soal Max selepas melabuhkan punggung di atas kerusi di taman mini. Orang baru je nak tidur, tiba-tiba dia datang. What the hell?

   Alex mendengus. “Aku nak tanya kau, kau kenal tak laki ni?” Telefon bimbitnya diberikan kepada Max. Gambar Adam yang dibluetooth olehnya sebentar tadi tanpa pengetahuan Ad.

   Telefon bimbit Alex diambil malas. Dia mengangkat kening. Adam. Buat apa Alex tanya aku pasal jantan sial ni? “Kenapa kau tanya?”

   “Just answer my question, Marsha Maisarah!” ucap Alex serius.

   Max mencebir bibir. “What’s wrong with you ahh? Kalau nak tanya orang, tanyalah betul-betul. Tak payahlah marah-marah.” Bentak Max tidak puas hati. Dia bangkit dari duduk, dia ingin ke dalam. Tiada hati untuk menjawab soalan Alex.

   Tidak tahu mengapa, sejak dua menjak ini dia selalu teringat akan kata-kata Alex tempoh hari. Be my girlfriend. Ayat tu sukar untuk dia buang dari kotak fikirannya. Sakit hati ini apabila Alex ingin mempermainkan perasaannya.

   “Max pleaseDon’t make me like this. Pasal pekerjaan kedua aku tu, I’m so sorry. Aku rasa tak salah kalau aku menceburi bidang tu.”

   Langkah Max terhenti. Tersungging senyuman sinis di bibirnya. “Yes! Memang tak salah. Aku yang salah. Aku yang salah sebab tukar penampilan kau. Kau ingat dengan penampilan kau yang stylo ni, kau boleh mempermainkan perasaan perempuan-perempuan kat luar sana? Sorry ar wei! Just forget it.” Tiba-tiba sahaja Max berkata begitu.

   Kening Alex bercantum. Kenapa tiba-tiba keluar pasal perasaan ni? Tak masuk topik langsung! “Apa masalah kau ni Max? Tiba-tiba je cakap pasal ni.” Beritahu Alex pelik.

   Max meraup wajahnya. Ah, kenapa dengan aku ni? Kenapa aku bersikap seperti ini? Di mana hilangnya sikap professional aku? Ah! Semua ni salah kau, Alex. Ya, memang tak salah lagi. Memang salah kau. Ujar hati Max.

   “Sorry… aku takde mood sekarang ni. Aku nak tidur.” Beritahu Max tiada nada.

   “Tak kesahlah kau nak tidur ke tak tapi kau kena jawab soalan aku. Sape laki ni?”

   Max merengus. “Adam. Jantan sial, pakwe Ad. Jantan yang tak reti banding kaca dengan permata.” Max terus memasuki rumahnya.

   “Wei weibefore kau tidur tu, jangan lupa solat dulu. Azan Zohor baru je berkumandang tadi. Jangan nak bagi alasan yang kau tu ABC la. Eh, kaukan laki mana ada ABC. DEF jauhlah.” Alex tersengih melihat muka merah menyala Max.

   “Haikal!! Kurang ajar kau. Aku tak nak kawan dengan kau.” Entah kali ke berapa Max berkata begitu kepada Alex. Tak boleh kira dengan jari.

   Alex merapatkan kedua-dua belah tangannya. Tanda minta maaf. Mukanya dibuat muka bersalah. Tidak sampai seminit, dia menghamburkan tawanya.


2 comments: