Followers

Wednesday 19 December 2012

On Rainy Days - Bab 18




   MAX ingatkan Alex tanya siapa lelaki dalam telefon bimbitnya dua hari lepas, nak selesaikan masalah tu sendiri. Ni Alex angkut dia sekali. Ah, sangat menyeksa jiwa ini. Orang nak buat kerja pun tak boleh. Terpaksa ambik cuti semata-mata nak balas dendam kat si Adam tu. Apa dia ingat company tu company bapak dia punya ke? Dahlah baru sebulan aku kerja kat sana. Kalau company bapak aku, takpelah jugak. Ni company orang lain. Aku kerja sebagai kerani je kat sana, tak lebih dari tu. Bos besar pun aku tak pernah jumpa lagi. 

   Aku bukannya tak nak kerja di syarikat chichi aku, biarlah aku kerja dengan orang lain dulu sebelum aku kerja kat syarikat sendiri. Timba ilmulah katakan. Max bermonolog di dalam hati.

   “Max… kau kenal tak pompuan yang duduk sebelah Adam tu?” soal Alex.

   Perempuan yang disebut oleh Alex dilihatnya. “Tu? Manalah aku kenal. Jumpa pun tak pernah, nak kenal pulak. Memang taklah!” beritahu Max sebal.

   “Janganlah marah sebab aku heret kau sekali ke sini.” Alex buat muka kesian. Raih simpati.

   Max mencebik. “Otak kau jangan marah. Aku punya keje berlambak lagi kat atas meja tu. Siapa yang nak bereskan? Kau? Tak kan?” ujar Max sinis.

   “Dah ada company sendiri, nak jugak kerja dengan company orang lain.” Balas Alex tiada perasaan.

   Ketika ini Max merasakan dia ingin membelasah Alex sehingga tiada kudrat. Baru puas hatinya. Namun, dia tidak sampai hati untuk berbuat sedemikian rupa kerana Alex itu kawannya. Walaupun perasaan marah dia terhadap Alex masih ada lagi, tetapi dia tidak akan buat begitu. Kenapa? Kerana Alex kawannya.

   “Weh… weh… dia dah nak kuar tu. Jom ikut.” Beritahu Alex apabila melihat Adam keluar dari restoran yang diintai dari tadi.

   Max berdecit. “Kau gi ar sorang-sorang, aku tak nak.”



   “TU la kau, aku dah cakap jangan buat jangan buat. Kau buat jugak. Kang tak pasal-pasal aku terjebak sekali dalam pergaduhan ni.” Beritahu Max geram.

   Ah! Stressnya aku. Kalau kau tu bukan kawan aku, aku takkan tolong kau. Dua lawan sepuluh tak termasuk Adam. Mana aci! Adam bawak geng. Adam sebenarnya sudah perasan yang ada orang mengikutinya sejak pagi tadi. Penyiasatan yang tidak menjadi.

   Belakang Max dan Alex bersentuhan apabila konco-konco Adam mendekati mereka. Bersedia untuk memukul Max dan Alex menggunakan kayu besbol. Tak aci guna barang! Jerit hati Max.

    Max memegang kayu besbol apabila orang suruhan Adam ingin memukulnya. Kayu besbol itu dirampas. Taklah hebat sangat. Lembik je aku tengok. Dengan sekali tarik, kayu besbol ni ada kat tangan aku. Senang kerja aku.

   Apabila melihat Max sedang leka, salah seorang daripada orang suruhan Adam menumbuk mukanya. Max berang. Orang suruhan Adam dipukul dengan menggunak kayu besbol yang dirampas sebentar tadi. Dia memandang Alex sekilas. Alex bertumbuk dengan beberapa orang suruhan Adam.

   Satu persatu orang suruhan Adam tewas ditangan Max. Sekali tumbuk, dah pecah bibir. Max menumbuk bawah perut mereka dengan menggunakan lengan. Mereka jatuh lalu terbatuk-batuk. Mereka tidak berdaya lagi untuk melawan Max.

   Max tersenyum sinis. Lembik rupanya lawan aku ni. Max menyapu tangannya yang berhabuk. Pipinya yang ditumbuk tadi dipegang sebentar. Done! Lima lawan satu. Alex dipandangnya. Langsung tidak terlintas dihatinya untuk menolong lelaki itu. Padan muka! Siapa suruh curah minyak atas api? Tanggung ar sendiri.

   “Max… tolonglah aku.” Jerit Alex. Dia dah tak sanggup untuk berlawan lagi. Letih. Bagi Alex, lima lawan satu sungguh tidak adil.

   Max hanya melihat Alex dibelasah oleh orang suruhan Adam. Apabila melihat Alex betul-betul tidak terdaya untuk melawan lawannya, barulah Max membantunya untuk menewaskan lawan. Seperti orang suruhan Adam yang ditewaskan olehnya sebentar tadi, dia juga buat begitu kepada lawan Alex. Tidak sampai lima minit, lima orang orang suruhan Adam bergelimpangan kerana kesakitan yang tidak dapat ditahan.

   “Adam, kali ni aku lepaskan kau.” Ucap Alex keras sambil berusaha untuk bangun apabila dibantu oleh Max.



   “BERLAGAK betullah kau ni budak. Ada hati lagi  cakap ‘Adam, kali ni aku lepaskan kau.’ Eh, kau jangan mimpi yang aku akan tolong aku lagi. Kau tengok pipi aku ni, sakit tahu tak?” Pipinya yang sakit ditunjukkan kepada Alex.

   “He he he! Sorry… Kau okey lagi, kena tumbuk kat pipi je. Aku… kena tumbuk kat pipi, perut.  Senak perut aku, pipi aku sakit, bibir aku pecah. Lagi sadis.” Beritahu Alex dengan nadanya yang kesian.

   “Padan muka kau. Sape suruh buat hal?” soal Max marah. Stereng kereta dibelokkan ke kanan.

   “Eh, kenapa kau belok kanan? Bukan ke rumah kita kat kiri?” Soalan dibalas dengan soalan kerana pelik.

   “Eh, suka hati akulah nak belok kiri ke kanan. Apa kau ingat aku ni siapa? Pembantu kau? Driver kau yang harus dengar apa yang kau cakap? Dahlah aku yang kena drive. Cam sial je!” bidas Max lancang.

   “Kaukan kawan lelaki aku. Kalau kau kawan perempuan aku, aku takkan buat kau macam ni. Aku akan layan kau elok je, macam aku layan Risya dengan Ad. Kau, aku layan macam Fasyinlah sebab kau lelaki.” Ujar Alex selamba.

   Pantang Max apabila jantinanya dibicarakan. Kereta yang dipandunya diberhentikan di tepi jalan secara mengejut. Dia keluar dari kereta itu.

   “Kau drive sendiri.” Beritahu Max lalu berlari dari situ.

   Alex meraup mukanya ke belakang. Bergurau salah timinglah! Max pun satu, mana sikap sporting dia tu? Sape yang ambik?



   MAX duduk memeluk lutut di dalam hujan di bawah pokok yang besar. Dia tiada hati untuk balik ke rumah. Dia sedih. Kenapa orang selalu mempertikaikan jantinanya? Bukannya dia ingin menjadi seperti ini.

   Gurauan kau keterlaluan, Alex.

   Max menangis di bawah pokok itu. Dia selalu dengar Ad cakap, I love to walk in rain because no one knows that I am crying. Dia juga jadi seperti itu.

   Tiba-tiba dia merasakan seseorang telah memayungi. Max memandang orang itu.

   “Ojou… naze nai teru no (kenapa kamu menangis)?” soal Michael sayu. Tanpa Max sedari, Michael mencintainya. Michael sedaya upaya menarik perhatian Max tetapi Max langsung tidak memandangnya. Mungkin kerana darjat dia dan Max berlainan. Dia dan Max bagaikan langit dengan bumi.

   “Apa salah aku Michael? Kenapa semua orang selalu mempertikaikan jantina aku? Aku tak nak jadi macam ni. Aku terpaksa!” bentak Max.

   Michael duduk di sebelah Max. Bahu majikannya dipegang. “Ojoulook at me.” Suruh Michael.

   Max akur. Wajah Michael dipandangnya. “Kalau seseorang tu nak berkawan dengan ojou, dia takkan tengok dari segi luaran. Diaorang akan tengok ni.” Michael melekapkan tangan kanan di dada bidangnya. “Diaorang tak boleh judge kita sesuka hati je. Kenapa? Sebab diaorang tak tahu hati budi kita.” Beritahu Michael sebagai kata-kata perangsang kepada Max.

   “Aku pun manusia jugak. Punya hati, punya perasaan. Bila diaorang judge aku sesuka hati, sabar aku berada di tahap kritikal. So, what should I do?” soal Max seperti budak kecil. Dia sudah kehilangan kata-kata untuk memberi kata-kata perangsang kepada diri sendiri.

   “What should you do? Kita tak perlu buat apa-apa. Kita diam je. Jangan hiraukan mereka yang berusaha jatuhkanmu. Kerana mereka akan kalah dengan sendirinya ketika melihatmu masih tegak berdiri. Mereka takkan ganggu hidup kita lagi dah.” Michael mengulas senyuman manis untuk meyakinkan Max.

   “Tapi kalau diaorang still nak ganggu hidup aku? Apa aku perlu buat?” Dia memandang wajah Michael dengan penuh berharap agar Michael menjawab soalannya.

   “Let me know. I’ll finish him or her.” Beritahu Michael dalam nada yang serius.

   Max ketawa mendengar kata-kata Michael. Akan kerjakan orang tu? Buat lawak? Aku boleh selesaikannya sendiri. Kata hati Max.

   Michael menyentuh pipi Max yang merah kerana ditumbuk. “Siapa yang buat ni?”

   Mata Max dan Michael bertembung. Michael segera melarikan matanya lalu melihat ke tempat lain. Jantung Michael bekerja lebih masa. Berdegup kencang. Ah! Aku dengan ojou tidak setaraf. Seperti langit dengan bumi. Berbeza. Aku hanya pekerja dia dan dia majikan aku. Tapi… apakan daya perasaan cinta ini datang dengan sendiri. Ojou, aishiteru

No comments:

Post a Comment