Followers

Friday 9 November 2012

On Rainy Days - Bab 10



   EMERIEZ ingin bertemu dengan Max. Sudah lama dia tidak bertemu dengan awek tomboy tu. Sihatkah dia? Dia di mana sekarang? Sedang buat apa sekarang? Adakah dia sudah ada kekasih? 

   Tiba-tiba Emeriez terasa ingin ketawa. Max ada kekasih? What a stupid joke! Ada ke orang nak dekat Max? Entah-entah kenalan dia pun tak tahu yang Max tu perempuan.

   Arghh! Kenapa harus aku memikirkan akan dirinya? Dia sangatlah tidak sesuai untuk dijadikan kekasih. Untuk dijadikan lawan, bolehlah.

   Fikirannya tertumpu pada seorang lelaki yang bernama Alex. Siapakah dia? Kenapa aku seperti pernah melihat lelaki itu? Lelaki yang bernama Alex itu seakan-akan seperti Haikal. Lelaki yang selalu dibulinya suatu ketika dahulu. Tak mungkin sebab Haikal tu nerd, Alex pula lelaki yang up-to-date. Tapi... manusiakan boleh berubah? 

   Jus oren di dalam gelas disisip perlahan. Dia kini berada di sebuah restoran. Matanya tertancap pada kelibat seorang lelaki dan seorang perempuan. Dia tidak mengenali lelaki itu tetapi perempuan itu, dia kenal. Risya. Ya, perempuan itu Risya. Tidak salah lagi.

   Siapakah lelaki itu? Kenapa dia kelihatan sangat mesra dengan Risya? Teman lelaki diakah? Ah... tidak mungkin! Risya bertudung, takkanlah dia tidak mengetahui hukum-hakam akan berpegangan tangan dengan lelaki yang bukan muhrim?

   "Yo! Dah lama tunggu?" tegur satu suara.

   "Taklah, xlama. Setengah jam je." jawab Emeriez bersahaja.

   Andhika mengangguk. "He he he! Sorry ar wei, jammed!"

   Alasan lapuk! Emeriez tersenyum sinis. Bukannya aku tak tahu yang kau pergi dating. Nak tipu pun agak-agak. Kenapa tak terus terang je?

   "Kau pandang siapa tu?" soal Andhika pelik. Cakap dengan aku, mata pandang kat tempat lain.

   "Kau rasa?" Orang tanya dia, dia tanya orang balik. Andhika mencebik. Andhika turut melihat ke tempat Emeriez tengok.

   Dia mengulum senyuman sinis. "Tak semua orang bertudung tu baik." Andhika berprasangka buruk kepada Risya.

   Emeriez mengangkat kening. "What do you mean?" Emeriez memang tidak memahami apa yang dikata oleh Andhika. Bukan dia tidak faham maksud yang dibacarakan oleh Andikah, tetapi maksud yang tersirat disebalik kata-kata itu.

   Andhika menggeleng. "Nothing! Forget it." Andhika terus menggamit pelayan untuk memesan makanan.



   "AWAK nak makan apa?" soal Fakhriy lembut.

   Sikap ambil berat Fakhriy inilah yang membuatkan Risya jatuh cinta padanya. Tetapi cintakah Fasyin kepadaku? Adakah bertepuk sebelah tangan? Jika tidak, syukurlah. Tetapi kalau ya?

   "Anata wa nani o tabetai?" soal Fakhriy lagi. Tetapi di dalam bahasa ibunda chichinya.

   Risya menggaru kening. Apa yang dia cakap tu? Yang aku faham, 'anata' yang bermaksud, awak. Yang lain, faham-faham jelah.

   Walaupun sudah lama berkawan dengan Max, tetapi dia tidak sempat untuk belajar bahasa Jepun ini. Max pun tidak pernah ingin mengajarinya. Yang Max tahu ajar, seni mempertahankan diri iaitu yakuza. Max ni kan, generasi Nakamura's Family yang keempat. Tak semua yang diajarnya, dia cakap dia bimbang aku dan Ad menyalahgunakannya.

   Fakhriy ketawa melihat reaksi Risya. "Sah!"

   Kening Risya berkerut. "Apa yang sah?" soal Risya pelik. Dia dengan Fakhriy memang dah sebulan sah menjadi suami isteri. Apa yang tak sahnya?

   Fakhriy ketawa lagi. "Memang sah, Sarah langsung tak ajar bahasa Jepun. Hailah. Berkawan dah dekat 15 belas tahun tapi langsung tak faham. Teruk betullah awak ni, Risy."

   Risya mencebik. Menyampah! Mentang-mentanglah dia pandai bahasa Jepun, sesedap ayam goreng je dia kutuk orang. Ni rasa nak belasah orang ni. Haish!

   "Gomen." Okey, tu Risya faham apa yang Fakhriy cakap. Dia minta maaf. "Awak nak makan awak?" soal Fakhriy buat kali ketiga.

   "It's up to you. Risya ikut je." balas Fakhriy. Dia tidak ingin bertekak. Habiskan air liur je.

   "Okay." jawab Fakhriy pendek. Dia terus menggamit pelayan yang kebetulan lalu di situ.



   HUJAN turun lagi. Lebat. Ad mengeluh lagi. Kenapa awak buat saya macam ni? Lama awak saya tunggu awak, lima tahun awak tahu tak? Keputusan PMR saya merosot sebab awak. Saya fikirkan awak. Tapi apa yang saya dapat? Masa saya jumpa awak tempoh hari, awak macam tak kenal saya.

   Awak cakap awak akan tunggu saya sampai bila-bila tapi awak tipu saya. Mesti awak dah ada kehidupan awak sendiri kan? Betul tak awak? Awak dah lupakan sayakan? Saya je yang terhegeh-hegeh tunggu awak, nakkan awak. Bodohkan saya? Sebab tu awak tinggalkan saya.

   Saya dah berkali-kali cuba lupakan awak tapi saya tak berdaya. Sedangkan awak, senang je awak nak lupakan saya. Saya ni macam bola je bagi awak. Bila awak nak, awak ambik. Tapi bila awak tak nak, awak tendang. Tapi yang membezakan saya dengan bola tu, bila awak tendang saya, awak dah tak ambik. Kejamkan awak?

   Awak, cuba awak bayangkan. Kalau orang yang awak sayang buat awak macam tu. Sakit tak awak? Mesti awak rasa apa yang saya rasa. Hati saya awak, dah terluka sebab awak. Luka tu mungkin boleh dirawat tapi mesti akan ada parut. Betul tak apa yang saya cakap ni?

   Ah, awak langsung tak faham apa yang saya rasa. Betullah apa yang Max cakap, cinta tu menyakitkan. Dulu, saya tak hiraukan kata-kata Max tapi bila saya dah kena, nilah bahananya. Sangat menyakitkan! Cinta boleh  buat ego kita runtuh!

   "Kau cinta dia? Cinta. Ada apa apa pada cinta? Kekayaan? Kemewahan? Cinta sangat menyakitkan. Boleh buat kita menangis. Boleh buat ego kita runtuh. Cinta perlukan pengorbanan. Cinta boleh buat kita buta. Bukankah cinta itu buta? Kadang-kadang sebab cinta tulah buat kita tak tahu yang mana kaca dan yang mana permata."

   "Tapi tu kalau cinta datang syaitan." Cepat-cepat Ad menyanggah pendapat Max itu.

   Max tersenyum sinis. "Habis tu kau ingat cinta kau kat lelaki tu cinta sejati? Cinta monyet je tu wei. Tak payah nak meleleh sangatlah. Jantan macam tu berlambak kat luar sana. Kau yakin ke jantan tu jodoh kau?" soal Max. Wajahnya serius.

   Tersentap Ad mendengar teman lelakinya 'jantan'. Tetapi dia tidak mampu menegah. Ad hanya mendiamkan diri apabila Max menanyakan soalan itu kepadanya. Dia jodoh akukah? Fikir Ad.

   "See. Kau pun tak tahu nak jawab apa. Kau tak yakinkan?" Ad tidak memberikan sebarang reaksi. "Lupakan dia." Senang sahaja Max mengatakan kata-kata itu.

   Terangkat kepala Ad mendengar kata-kata Max. Mudah sahaja dia berkata begitu. Ah, dia tak faham apa yang aku rasa.

   "Aku yakin yang cinta monyet kau takkan pernah jadi cinta sejati." Max terus berlalu meninggalkan Ad bersendirian.

   Ad termangu-mangu memikirkan akan kata-kata Max. Kau tak faham, Max! Jerit hati Ad.

   Lamunannya berkecai apabila mendengar ketukan pintu dari luar. Kacau je! Huh! Buat entah ke berapa kali dia mengeluh. Ketukan pintu berbunyi lagi.

   "Masuk jelah." sahut Ad kasar.



   "APA yang kau tengah fikirkan tu?" soal Alex kepada Max. Mereka sedang menjamu selera di kafe universiti di tempat Max belajar. Alex ke sini kerana Max menyuruhnya ke sini. Kalau tak, memang taklah dia ke sini.

  "Aku tak tahu, Alex. Fikiran aku buntu. Berserabut tahu tak?!" balas Max. Kenapa sejak dua menjak ini aku terlalu emosional? Di manakah sikap profesional aku? Jerit Max di dalam hati.

   Dahi Alex berkerut. Tak tahu apa yang difikirkan tapi fikiran tetap berserabut? Macam mana tu? Pelipisnya digaru. "Pardon?" Kot-kotlah Max ada cakap lagi tapi dia je yang tak dengar.

   "Alex, kau kawan akukan?" soal Max. Wajahnya muram.

   Kerutan di dahi Alex bertambah. Kenapa Max tiba-tiba je tanya soalan macam ni? "Yelah. Aku ni memang kawan kau. Takkan aku ni boyfriend kau pulak? Tak mau aku couple dengan kau ni. Buang karan aje." Alex cuba berseloroh. Siap buat mimik muka yang jelik lagi.

   Lawak Alex tidak menjadi. Wajah Max menjadi lebih muram.

   "Kenapa dengan kau ni? Monyok je. Ceritalah kat aku." Alex mengangkat dagu Max. Alex perasan ramai orang melihat dia dan Max dengan pandangan yang sinis. Pasangan gay sedang berasmara. Itu kata sesetengah pihak, sesetengah pihak kata, normallah tu.

   Tiba-tiba ada suatu suara yang menjerit ke arah mereka. "Wei gay! Tak payah nak berasmara sangatlah. Kalau nak berasmara sangat, pergi ke tempat lain. Tak payah nak rosakkan mood orang yang nak makan! Orang yang macam kauorang nilah orang panggil sampah masyarakat. Menyemarkan nama negara je. Memalukan mak bapak." kutuknya tanpa usul periksa.

   Beberapa pasang mata melihat wajah orang yang mengutuk Max dan 'teman lelaki'nya itu. Mereke mengulum senyuman sinis. Dia tidak tahu siapa yang dia sedang kutuk itu. Nanti dia akan kena balasannya. Kalau tidak hari ini, mungkin esok atau lusa.

   Alex memandang wajah lelaki yang menuduhnya secara membabi buta dengan pandangan yang tajam. "Watch your mouth, young boy." Tertelan liur lelaki itu. Alex ingin menumbuk lelaki itu.

   Max menghalang Alex daripada menumbuk lelaki itu. "Don't Alex. Jangan burukkan keadaan. Ni universiti bukan tempat awam. Dia tak tahu. One day mesti dia menyesal sebab cakap macam tu. Let's go!" Max menarik tangan Alex.


No comments:

Post a Comment