Followers

Monday 19 November 2012

On Rainy Days - Bab 14



SEMINGGU SEBELUM MAJLIS BERLANGSUNG...

   Sejak akhir-akhir ini perangai Fakhriy berubah dengan ketara. Tiada lagi gelak ketawa yang keluar dari mulutnya. Hanya kata-kata nista yang keluar.

   Risya berasa sedih. Sangat sedih. Ke mana perginya sikap ambil berat Fakhriy kepada Risya? Risya berasa sangat kesunyian. Sunyi tanpa mendengar usikan Fakhriy.

   Tapi Risya tidak ingin mengalah. Hati Fakhriy harus ditawan walauapapun yang berlaku. Perkahwinan ini baru sahaja mencecah setahun. Setahun? Tiba-tiba Risya ingin ketawa.

  Tak sangka sudah setahun aku kahwin dengan Fasyin. Adakah dia akan ceraikan aku? Dengan sikap Fakhriy yang semakin lama semakin teruk. Mujurlah Fakhriy tidak lagi minum air setan itu lagi.

   Minggu depan majlis untuk senior-senior akan berlangsung. Tema LOVE. Kena bawak pasangan pulak dah. Hish... menyusahkan betul. Selalunya majlis macam ni kena pakai gaun tapi aku takde gaun. Ada ke gaun yang dipakai dengan tudung?

   "Fasyin, jom shopping. Minggu depankan ada majlis untuk para senior yang dah habis menuntut kat sana. Jomlah kita shopping. Risya takdelah baju yang nak dipakai ke majlis tu." Risya memegang lengan sasa Fasyin. 

   Fakhriy mendengus. Nilah perempuan. Baju dah berlambak kat dalam almari, boleh ke cakap TAKDE BAJU YANG NAK DIPAKAI? "Kau ajaklah kawan sehidup semati kau tu. Kenapa ajak aku pulak?" tanya Fakhriy kasar. Tangannya menolak tangan Risya yang sedang memegang lengannya.

   Risya memaksa dirinya tersenyum walaupun hatinya sakit. Fakhriy sudah berbahasakan dirinya aku-kau, tiada lagi awak-saya. "Saya tak nak diaorang, saya nak awak. Saya nak pergi dengan awak. Bolehkan?" Risya mengerdipkan matanya berkali-kali.

   "Kenapa kau tak faham-faham lagi ni? Aku cakap aku tak nak. Tak naklah!" tengking Fakhriy.

   Terangkat bahu Risya mendengar tengkingan Fakhriy. "Tapi saya nak. Awak temankan saya ya? Thank you." Tanpa mendengar balasan daripada Fakhriy, dia terus naik ke bilik untuk menukar pakaian.



   LANGKAH Risya terhenti apabila melihat seseorang yang dia kenali. Bukannya kenal sangat pun, sikit-sikit je. Rahangnya jatuh.

   "What's wrong?" soal Fakhriy. Dia terpaksa menemani Risya membeli belah kerana dibimbangi Risya akan mendapat musibah. Risyakan isteri dia.

   Risya mengangkat wajahnya untuk melihat wajah sang suami. "Nothing. Jom kita ke tempat lain. Rasa macam nak makan kat tempat lainlah." Paper bag dipegang dengan tangan kiri manakala tangan kanannya memegang lengan Fakhriy.

   Fakhriy mengangkat bahu. Whatever!

   "Fasyin..." panggil Risya meleret setelah usai mengambil makanan di kaunter.

   "Apa?" soal Fakhriy dingin.

   "Awak cinta saya tak?" Risya memandang wajah Fakhriy. Dia betul-betul inginkan kepastian. Jika Fakhriy tidak mencintainya, kenapa Fakhriy tidak melepaskannya sahaja? Buat apa menyimpan aku lagi?

   Fakhriy hanya mendiamkan diri apabila mendengar soalan itu. 

   Risya mengeluh. Hampa. Fakhriy tidak menjawab soalannya. Susah sangat ke untuk jawab soalan mudah macam tu? Jawab ya ataupun tidak. Tu je! Bukannya susah sangat pun. Bentak hati Risya.

   "I'm sorry." ucap Risya perlahan namun dapat didengari oleh Fakhriy.

   Fakhriy mengerutkan dahinya. "Because?" Dia pelik dengan kata maaf Risya itu. Mengapa dia harus meminta maaf sedangkan dia langsung tidak pernah membuat salah.

   Risya tidak menjawab soalan itu. Dia tahu yang Fakhriy tahu kenapa dia meminta maaf. Dia sedaya upaya untuk mengulum senyuman manis namun hampa. Dia hanya mampu mengulum senyuman kelat. 

   "Awak, balik jom. Saya dah kenyang." Hatinya bagai dihiris-hiris apabila Fakhriy tidak menjawab soalannya tadi. Kenapa? Kenapa semua harus jadi begini? Kenapa Fakhriy langsung tidak pedulikan aku lagi? Mana sikapnya yang dulu? Ke mana hilangnya sikapnya itu?



   "ALEX, please... Malam ni je. Lain kali aku dah tak buat dah. Aku dah bet dengan Prof. Zul bulan lepas. Kau seorang je yang boleh tolong aku." Max terus menerus merayu dengan Alex supaya dia bersetuju untuk menjadi pasangannya pada malam ini.

   Alex tidak menghiraukan rayuan Max itu. Dia masih dengan kerjanya. Dahlah ganggu orang semasa waktu pejabat. 

   "Alex... please help me." Max menarik-narik lengan baju kemeja Alex.

   Tumpuan Alex terhadap kerja terganggu apabila Max menarik lengan bajunya. Dia memandang muka kesian Max dengan pandangan yang tajam.

   "Kau takde kerja lain ke nak buat hah? Kau tak nampak ke aku tengah buat kerja ni?!" marah Alex.

   Max mencebik. "Takutnya... Memang! Memang aku takde kerja that's why aku ganggu kau. Wei... tolonglah aku. Hanya kau seorang yang boleh tolong aku. Dah takde orang lain yang boleh tolong aku. Bolehkan?"

   Alex mendengus. "Siapa suruh kau bet dengan professor kau tu. Apa yang kauorang bet tu? Sehinggakan kau bersungguh-sungguh minta tolong dengan aku?" 

   "Mula-mula dia tanya aku, tak tahu nak jadi perempuan ataupun lelaki ke atau sebab takde pasangan? Dia tanya macam tu sebab aku bantah majlis malam ni bertemakan LOVE! Digalakkan bawak pasangan. Aku tak nak. Aku tak suka! Aku pun tercabar ar dengan soalan dia. Aku cakap, aku ada pasangan. Ramai. Style Kpop, Jpop dan mata biru pun ada. Prof. Zul nak yang mata biru yakni kau kalau tak, dia suruh aku belikan dia Lamborghini Murchielago. Aku bukannya tak mampu nak beli kereta tu tapi aku tak nak diaorang pandang rendah kat aku. Bolehkan kau tolong aku?" Max memandang ALex dengan pandangan yang penuh berharap.

   "Padan muka kau! Siapa suruh bet macam tu? Aku boleh tolong kau tapi ada syaratnya." Alex tersengih nakal.

   Max duduk di atas sofa di dalam pejabat Alex setelah lama berdiri. "Apa syarat kau?" soal Max bersahaja.

   "Be my girlfriend." beritahu Alex diiringi dengan senyuman. Sesungguhnya Max tidak dapat mentafsirkan makna senyuman itu.

   "La... bukan ke dah lama aku ni girlfriend kau? I mean kawan perempuan. Wait wait, takkanlah kau nak suruh aku jadi kekasih kau?" Max melihat Alex mengangguk. Rahangnya jatuh. "No way! Are you kidding with me? You want me be your girlfriend? Are you blind or stupid? Aku ni bukan perempuan yang sopan santun untuk dijadikan kekasih or so on. Are you serious?" soal Max seakan-akan tidak percaya. Biar betul?

   "Yes, I'm serious and I'm not joking now." Alex menyambung membuat kerjanya kembali. Tangannya ligat menaip itu dan ini.

   Tiba-tiba kedengaran Max ketawa. "What a stupid condition. Okay, fine! Kalau kau tak nak tolong aku, takpe. Aku sanggup habiskan duit aku daripada jadi girlfriend kau. Aku dah tak nak kawan dengan kau lagi dah. Aku tak nak jumpa kau lagi, tak nak cakap dengan kau lagi. Aku minta maaf sebab ganggu kau. Assalamualaikum." Max meninggalkan Alex bersendirian di dalam pejabatnya. 

   How could you do this to me! Kau sengajakan nak permainkan perasaan aku? Aku pun manusia biasa jugak. Juga seorang wanita yang mempunyai perasaan cinta terhadap lelaki. Aku tak nak dah kawan dengan kau, Haikal. Aku minta tolong sikit je, tapi syarat kau boleh buat aku tersungkur. Sanggup kau buat aku macam ni. Kenapa? Aku tahu, kau langsung tidak mencintai aku. Kau hanya ingin mempermainkan perasaan aku je. Aku sedar siapa diri aku, aku tak sempurna. Aku tidak sepatutnya dicintai oleh insan yang bergelar lelaki kerana aku hina. Tapi, kau tak boleh buat aku macam ni. Aku ada hati, ada perasaan. Aku bukan boneka!



   "KENAPA aku tengok muka kau monyok je, Max?" soal Risya prihatin. Dia berasa kasihan melihat wajah muram Max itu. Sepatutnya gembira sekarang ini, sebab budak-budak junior buat majlis kat para senior

   Semua orang yang berada di dalam dewan ini, semuanya gembira disamping pasangan masing-masing. Takde seorang pun yang sedih kecuali Max seorang je. Pelik betul dia ni.

   Risya menyentuh tangan Max apabila Max tidak memberi sebarang reaksi. Dia seperti sedang mengelamun. 

   Lamunan Max berkecai. Dia memandang muka Risya. Kepalanya digeleng tanda tiada apa-apa. Dia memaksa dirinya untuk mengukir senyuman. Biarlah dia dan Tuhan sahaja yang tahu apa masalahnya kini. Dia tidak ingin merunsingkan kawan-kawannya.

   "Ad, Adam tak sampai lagi ke?" soal Max lembut. 

   Ad menggeleng. Wajahnya muram. Adam mungkir janji!

   "Tak try call dia?" soal Max lagi.

   Ad mengangguk. "Dah. Aku dah call dia tadi. Tapi dia tak angkat." Jelas kedengaran suaranya yang kecewa.

   Max mengeluh. Kenapa kau tak dengar nasihat aku dulu, Ad? Lupakan Adam. 

   Risya berasa kasihan dengan Ad. "Tinggalkan Adam, Ad." Tetapi kata-kata itu hanya bergema di dalam hatinya. Dia tidak sanggup untuk memberitahu secara berdepan kepada Ad.

   "So, Max. Mana lelaki yang mata biru tu?" soal Prof. Zul sinis. 

   Ad dan Risya meninggalkan Max bersama Prof. Zul. Mereka berdua pergi ke tempat Fakhriy berada kini. Fakhriy bersendirian walaupun ramai perempuan yang ingin mendampinginya sekarang ini.

   Max mencebik. Pirahhh! Max tidak ingin menjawab soalan Prof. Zul itu. Menyakitkan hati sahaja. Max mengeluarkan telefon bimbit yang berjenama iPhone 4s dari dalam kocek seluarnya. 

   Prof. Zul melihat penampilan Max dari atas ke bawah. Dalam ramai-ramai perempuan, Max seorang je yang pakai tuxedo. Bajet lelaki! Perempuan-perempuan lain, majoriti pakai gaun. Termasuk Ad dan Risya. Prof. Zul berkata-kata dalam hati.

   "Mike, koko ni kuru (Mike, datang sini). Watashi wa anata no tasuke ga hitsuyoudesu (Aku perlukan bantuan kau)... bla... bla... bla... " Max menyimpan telefon bimbitnya ke dalam kocek seluarnya. 

   Terlopong mulut Prof. Zul bercakap dalam bahasa Jepun. Melihat muka Max yang serius itu, hatinya berasa kecut. Dia tidak pernah melihat muka Max seserius itu.

   Max tersenyum sinis melihat perubahan drastik yang ditunjukkan oleh Prof. Zul. Tiba-tiba dia merasakan bahu kanannya disentuh. Bukan Prof. Zul. Takkanlah Ad ataupun Risya? Fakhriy jauh sekali. 

   Dia berpaling ke kanan. Dia mendengus. Aku dah tak perlukan kaulah, bangang! Marah hati Max.

   "Sorry Max. I lambat. Jammed!" 

   Alasan lapuk! 

   "Alex." Alex memperkenalkan dirinya kepada lelaki di hadapannya yakni Prof. Zul.

   Lambat-lambat Prof. Zul menyambut salam Alex itu. "Zul. Zulqarnain." Dia memperkenalkan dirinya. Prof. Zul berasa dia pernah melihat lelaki yang berada di hadapannya kini tetapi di mana ya?

   "So, prof. Cagiva Mitto 125 bila nak bagi?" Max mengangkat kening.

   Prof. Zul tertelan liur. Mana aku nak cekau duit nak beli motor tu?

   Suasana dewan yang sebentar tadi riuh-rendah menjadi senyap. Tiba-tiba... kedengaran semua orang menjerit keriangan. Max pelik. Kenapa dengan diaorang ni? Macam nampak hantu je.

   "Wei... tu bukan ke Alexander Haikal ke? Model yang terkenal tu?" salah seorang wanita yang berada di dalam dewan itu bersuara kuat.

   Max melihat Alex dengan pandangan yang tajam. 

   Alex tersengih.



   "OJOU!" panggil Michael setelah dia berada dekat dengan Max.

   Fakhriy memandang Michael dari jauh. Buat apa dia datang ke sini? Dia mencemburui Michael kerana dia rapat dengan Max walhal Michael hanyalah orang kanannya.

   "Watashi ojou o yobidasu koto wa arimasen (Jangan panggil aku ojou)! " marah Max perlahan.

   Michael mengangguk lalu meminta maaf.

   "Anata wa nani o matteimasu ka (Apa yang kau tunggu lagi)? Go now!" beritahu Max kasar. Dia menyuruh Michael ke sini menyuruh menjadi pasangan Ad. Dia tahu jantan sial yakni Adam merangkap teman lelaki Ad takkan datang.

   "Hai!" Dia terus menuju ke tempat Ad berada kini. Seperti arahan yang diberikan oleh Max.

   Max melihat berduyun-duyun perempuan datang meminta tandatangan daripada Alex. Model terkenallah katakan. Tapi kenapa aku tak tahu? Max menggaru kepalanya yang berasa gatal. Macam mana kau nak tahu, kau mana pernah ambik tahu tentang ni. Yang kau tahu, belasah orang. Lumba kereta. Artis, penyanyi dan model or so on mana pernah kau ambik port. Satu suara membalas soalannya.

   Cemberut wajah lelaki-lelaki yang menjadi pasangan kepada perempuan-perempuan itu apabila mereka tidak dihiraukan setelah melihat model lelaki itu. Apalah yang dipandangkan sangat dengan model tu? Yang menariknya, lelaki itu bermata biru.

   Max meninggalkan Alex bersama dengan peminat-peminatnya. Dia tiada hati untuk melihat adegan-adegan itu. Max mengambil keputusan untuk meninggalkan majlis ini. Entah mengapa hatinya sakit tiba-tiba. Dia langsung tidak ambil kisah jika Prof. Zul ingin memberikannya motor berkuasa tinggi ataupun tidak. Dia sekadar bergurau. Dia tidak gila untuk memaksa orang untuk membeli barang yang dia tidak mampu kerana dia mampu membeli motor itu sendiri. 


1 comment:

  1. yeah...best jugak ye cite kau ni...fighting!!!...you can..^_^

    ReplyDelete