Followers

Thursday 8 November 2012

On Rainy Days - Bab 8



   SEMUA orang yang berada di dalam tempat ini tidak berani menegur Max. Sesiapa yang mengacau Max, pasti akan dimarahi cukup-cukup. Dipukul, mungkin tetapi buat masa ini tiada sesiapa pun yang dipukul oleh Max. Max akan ke sini jika dia mengalami tekanan. Jarang sekali untuk anak majikannya ini stress.

   "Arghh!!" Max menjerit lalu menyelerakkan barang-barang yang berada di sekelilingnya. Anak-anak buahnya hanya mampu melihat, tidak berani untuk menegah walaupun mereka ini semuanya gagah-gagah belaka. 

   "Ojou, anata wa mondai ga arimasu ka (Ojou ada masalah ke)?" soal Michael. Orang yang sangat dipercayai oleh Max.

    "Mike, nande? Kare wa naze henkō shita no (Mike, kenapa? Kenapa dia berubah)?" Max menekup mukanya dengan telapak tangan. Fikirannya kusut. Fasyin, kenapa kau buat aku macam ni? Mana Fasyin yang dulu?! Max menjerit di dalam hati,

   Michael mengangkat kening. Tidak mengerti apa yang dimaksudkan oleh Max. "Dare (siapa)?" soalnya sepatah.  

   "Fasyin." jawab Max pendek. Dia mengeluh.

   Michael mengangguk faham. Dia sendiri pun terkejut apabila melihat perubahan ke atas diri Fakhriy Fasyin, Tuan Mudanya. Perangainya lagi teruk daripada ojou. Ojou agak nakal tetapi tidak liar seperti Fakhriy sekarang ini. "Ore wa anata ga kanja o nega-tsu (aku harap kau bersabar)." Hanya itu yang boleh dikatakan oleh Michael buat masa ini.

   "Shikashi, dono kurai no jikan, watashi wa kanjabeki ka? 1-kagetsu, 1-nen (tapi sampai bila aku harus bersabar? satu bulan, satu tahun)?" soal Max. Suaranya naik seoktaf.

   Michael hanya berdiam diri. Tidak tahu untuk membalas apa. Jarang sekali untuk melihat ojounya, marah. Kalaulah Fasyin itu bukan adik Max, sudah lama Michael membelasah orang itu. Tetapi apakan daya, Fasyin itu adik kepada Max merangkap anak majikannya.



   "FASYIN, kau nak pergi mana tu? Duduk sini, aku nak cakap sikit dengan kau ni." Wajah Max serius. Tiada lagi senyuman dan gelak tawa yang selalu menghiasi bibir Max.

   Fakhriy akur dengan arahan Max. Dia duduk di atas kerusi bertentangan dengan Max.

   "Nani (apa)?" soal Fakhriy malas.

   Max melihat Fakhriy dengan pandangan tajam. Tajam menikam. Kecut perut Fakhriy dibuatnya. "Aku nak tanya kau, apa motif kau balik ke Malaysia?" soal Max keras. Dia sudah tidak boleh berlembut lagi dengan Fakhriy. 

   Tiba-tiba tawa Fakhriy meletus. Tawanya mengudang marah kepada Max. Max mengetuk meja dengan kuat. "Watashi no shitsumon ni kotaeta kudasai, ima (jawab soalan aku, sekarang)!" jerkah Max. Wajahnya merah menandakan kini dia sedang marah. Kesabarannya sudah berada di tahap kritikal. 

   "Naze totsuzen (kenapa tiba-tiba)?" soal Fakhriy.

   Max mengeluh. "Kau tahu tak, perangai kau ni dah terpesong jauh. Mana Fasyin yang aku kenal dulu?" soal Max lemah. 

   "Sarah, manusia boleh berubah bila-bila masa sahaja." Sungguh senang jawapan yang keluar dari mulut Fakhriy itu.

   "Yes, memang. Memang manusia boleh berubah pada bila-bila masa je, tapi kenapa kau berubah jadi macam ni? Haha to (dan) chichi hantar kau ke UK, suruh belajar ilmu. Bukannya suruh kau belajar budaya barat. Betul, aku bukannya baik sangat. Aurat tak tutup, berpakaian macam lelaki. Kau pun tahu kenapa, kan? Fasyin, please... Aku rindukan Fakhriy Fasyin dua tahun lalu. Tolong jadi Fasyin yang dulu. I'm begging you..."

   Tiba-tiba perasaan sayu menggigit tangkai hati Fakhriy. Max sanggup runtuhkan egonya semata-mata ingin melihat aku yang dulu. Gomen nasai, Sarah (maafkan aku, Sarah).

   Max bangun dari duduk. "Fasyin... selagi kau tidak berubah jadi Fasyin yang dulu, jangan sekali-kali kau panggil aku Sarah. Jangan bercakap dengan aku, jangan minta tolong dengan aku. Sebab kau yang barulah, hubungan kita sedikit sebanyak telah renggang. Ingat tu Fasyin!" Max terus berlalu dari situ.

   Fakhriy terkejut mendengar kata-kata Max sebentar tadi. Max... walaupun secara zahirnya dia kelihatan kasar seperti seorang lelaki tetapi batinnya tetap seperti seorang wanita. Bukannya dia tidak tahu, Max menangis saban malam kerana sikapnya sekarang ini. Dia pernah melihat Max menangis kerana sikapnya ini.

   Telefon bimbitnya berdering menandakan seseorang telah menelefonnya. Dania. Dia menjawab panggilan itu. "Dania, I'm very sorry. I tak dapat keluarlah petang ni. I ada kerja sikit." bohongnya. Kata-kata Max sebentar tadi masih terngiang-ngiang di telinganya.



   "SAYANG, jom clubbing." ajak Dania di corong telefon. Fakhriy tidak lagi ke tempat hina itu selepas Max memberi amaran kepadanya tempoh hari.

   "Sorry sayang. I tak boleh." Hanya itu jawapan yang keluar dari mulut Fakhriy. Takkan nak cakap, 'Sorry sayang. I tak boleh sebab kakak I cakap kalau I ke tempat tu lagi, dia tak nak cakap dengan I lagi dah.' Jatuhlah saham aku kalau cakap macam tu.

   Sudah beberapa hari Max tidak menegur dia. Untuk menjeling Fakhriy pun, dia tidak ingin. Inikan pula berbual. Max langsung tidak menghiraukan Fakhriy lagi.

   "Alaa, you ni. Dah banyak kali you bagi jawapan yang sama." Dania merengek. Fakhriy malas melayan dengan sikap ngada-ngada Mary, dia terus menutup telefon. 

   Haha dan chichi Max orang yang paling gembira apabila mendapat tahu Fakhriy selalu berada di dalam rumah. Tidak lagi berfoya-foya ke tempat maksiat itu. 



   DANIA melempar telefon bimbitnya di atas katil. Dia menjerit seperti orang dirasuk. 

   "Fakhriy, kau nak tipu aku ya? Kau ingat aku tak tahu yang kau ada perempuan lain? Nanti kau, aku akan balas dendam nanti. Aku akan buat kau sengsara, menderita kerana menolak ajakan aku!" Dania ketawa.

   Sekejap ketawa, sekejap menjerit. Waras lagi ke perempuan ni? 



   RISYA menangis dibahu Max sepuas hatinya. Hati Max terbakar dengan perbuatan tidak bermoral Fakhriy. Dia tidak sangka, Fakhriy sanggup membuat perbuatan terkutuk ini kepada kawan baiknya, Risya.

   "Sumpah, Sarah! Aku tak buat semua ni. Aku mangsa keadaan, Sarah. Please trust me. I'm telling you the truth!" Fakhriy memeluk kaki Max. 

   "Apa kau cakap? Kau mangsa keadaan? Siapa yang akan percaya, Fasyin? Aku dah suruh aku berubah, tapi kau degil. Sekarang ni, siapa yang nak percayakan kau? Kau mabuk, Fasyin. Kau tahu tak, kau dah hancurkan masa depan kawan baik aku. Sampai hati kau buat kawan baik aku macam ni." Max menahan air matanya daripada jatuh.

   Haha dan chichi Max meminta maaf berulang kali kepada nenek Risya. Mereka tidak menyangka yang Fakhriy sanggup buat perbuatan terkutuk itu. Hati tua mereka remuk mengenangkan perbuatan Fakhriy ini.

   Fasyin menggeleng. "Tak, Sarah. Aku tak mabuk. Aku dah lama tak pergi ke tempat tu." Fasyin tetap ingin menegakkan pendiriannya walaupun dia tahu, harapannya sangat tipis untuk orang mempercayainya.

   Max menyuruh Ad menenangkan Risya. Max mencekak kolar baju yang dipakai oleh Fakriy. "Tak mabuk? Kalau kau tak mabuk, tu apa tu? Bukan ke tu air setan?" Max menuding telunjuknya ke arah botol arak. Dia menumbuk muka Fakhriy berkali-kali. Kali ini, dia kesal dengan sikap Fakhriy.

   Fakhriy hanya membiarkan kakak kembarnya menumbuknya.

   "Max, yamero (berhenti)!" Chichinya memeluk tubuh Max dari belakang supaya Max berhenti menumbuk saudara kembarnya itu.

   Max berhenti menumbuk Fakhriy. Dia terkulai jatuh ke lantai. "Nande?" soal Max kepada Fakhriy. Suaranya lemah.

   Fakhriy hanya mendiamkan diri. Sumpah, Sarah. Aku tak buat semua ni. Ada orang balas dendam kat aku. Namun, kata-kata itu hanya terluah di dalam hatinya.

   "Kanja (sabar)." Hanya perkataan itu yang keluar dari mulut chichinya.

   "Untuk menjaga maruah keluarga kami, eloklah mereka berdua dikahwinkan." ujar nenek Risya. Dia tidak sanggup melihat Risya dihina, dicaci oleh masyarakat setempat. Dia sangat sayangkan, Risya.

   Chichi Max mengangguk, bersetuju dengan kata-kata nenek Risya.

   Max melihat Risya menangis teresak-esak. Maafkan aku, Risy. Aku tak dapat selamatkan kau. Aku bukan seorang sahabat yang baik. 


vocab

ojou/hime - princess 
ore & watashi - maksud yg sama tetapi 'ore' untuk lelaki , 'watashi' untuk perempuan

No comments:

Post a Comment