Followers

Monday 12 November 2012

On Rainy Days - Bab 13




   ANTARA Max dengan Ad telah berlaku pertelagahan kecil. Biasalah, adat berkawan. Mestilah ada turun naik, turun naik. Risyalah yang jadi orang tengah. Terpaksa me'nyatu'kan dua orang sahabat yang bergaduh kerana seorang lelaki.

   Ni bukan sebab Ad dan Max nak kat laki tu tapi Max tak kasi Ad menjalinkan hubungan dengan lelaki tu sebab Max yakin lelaki itu akan meninggalkan Ad buat kali kedua. Max tak nak babana fruits to time. Sebab dia sayangkan Ad. Dia tak nak tengok Ad sedih lagi sebab makhluk yang bergelar lelaki.

   Ad ni pun satu, tak nak dengar nasihat orang. Hati batu. Degil! Akhirnya dia jugak yang sengsara. Bila dah sengsara, dia akan jumpa Max dan meluahkan isi hatinya yang duka itu. Orang bagi nasihat, tak nak dengar. Bila dah clash, mulalah nak meleleh. Hampeh!

   "Kau still tak nak tegur ke si Ad tu? Dah tiga bulan kot, korang tak bertegur sapa. Kau tahu tak, tidak halal bagi seorang Muslim itu tidak bertegur sapa (kerana gaduh) lebih dari tiga hari. Yang lebih baik antara baik antara keduanya adalah yang memulakan salam. Riwayat al-Bukhari." beritahu Risya. Dia berharap agar Max akan menegur Ad selepas dia berkata begitu.

   Max mengangkat kening. "Dari mana kau dapat ayat tu? Cara kau cakap tadi macam kau tengok dalam buku je." 

   Risya tersengih. Kantoi! Dia menunjukkan telefon bimbitnya kepada Max. "Google." Dia membuat 'peace'.

   Max menjuih bibir. Bukannya aku tak tahu berdosa kalau tak bertegur sapa dalam masa tiga hari tu. Aku pun pandai jugak bab-bab agama ni. Haha aku yang ajar tapi yang mendukacitakan, aku tak pakai tudung. Tak tutup aurat. Bukannya tak nak tapi belum bersedia.

   "Aku bukannya tak nak tegur dia tapi aku merajuk kau tahu tak? Aku kesal dengan perangai Ad tu. Langsung tak nak dengar apa yang aku cakap." Max meraup rambutnya ke belakang. Terserlah kemachoannya di situ.

   Risya ketawa galak mendengar kata-kata Max. "Kau merajuk? Buat lawak?" Tawa Risya masih tidak berhenti. Malah makin galak. Macam pontianak sebijik!

   Max mencebik. "Gelak. Gelaklah lagi. Huh!" Dia meninggalkan Risya sendirian di dalam rumahnya.

   "Chill ar wei. Aku gurau je. Takyahlah sentap." Risya memujuk Max. 

   "Tiada maaf bagimu. Weh, jom pergi Secret Recipe. Kau belanja, amacam?" 

   Risya memandang muka Max. "Tiada maaf bagimu tapi suruh orang belanja. Poyo ar kau ni." Dia duduk di sebelah seat pemandu.

   "Elleh! Tak sampai dua ratus je pun, tu pun nak berkira." omel Max.

   "Tak sampa dua ratus JEPUN ke MALAYSIA ke, ada aku kesah? Kaukan 'lelaki', kaulah yang belanja aku." Risya tersenyum nakal.

   "Aku debik jugak kau ni."



   BEBERAPA not wang yang bernilai RM50 di dalam dompet diambil lalu diserahkan kepada cashier. Max mengulum senyuman kepada cashier di Secret Recipe ini. Tersipu-sipu malu wanita itu apabila melihat 'lelaki kacak' menghadiahkan senyuman kepadanya.

   Risya hanya menggelengkan kepala melihat gelagat Max. Kesian kat pompuan ni, kalau dia tahu yang Max ni perempuan confirm menangis tak berlagu. Risya berkata-kata di dalam hati.

   "Cantikkan cashier tu?" Max melirikkan matanya kepada perempuan tadi.

   "Tak payahlah kau nak puji-puji sangat. Kalau kau tu lelaki tulen takpelah jugak, ni yang tiruan punya. Tak payah nak buat dia berharap kat kau. Jadi kawan sudahlah." Selalunya Max yang nasihatkan orang, ni Risya yang beri nasihat. 

   "Aku gurau jelah. Kau ni pun." Max mengecilkan matanya kerana dia berasa dia melihat orang yang sangat dia kenali. "Fasyin ada cakap dia pergi mana-mana tak?" soal Max senada. Wajahnya serius.

   Risya mengerutkan dahinya. "Kenapa kau tanya?" soal Risya pelik.

   "Aku tanya, jawab jelah. Tak payahlah tanya aku balik!" marah Max. Namun, suaranya masih dapat dikawal.

   Risya terkedu. "Di... dia.. dia cakap dia nak pergi jumpa kawan." jawab Risya tergagap-gagap. Dia takut melihat wajah Max yang garang itu.

   Max mengeluh. Rambutnya diraup ke belakang. "Risya, jom kita balik. Tiba-tiba aku rasa aku takde selera nak makan kek ni." Keluhan berat dilepaskan.

   "Kek ni?" Rugi wei, kalau nak buang.

   "Bungkus." jawab Max pendek. "Kau tunggu kat kereta. Kejap lagi aku menyusul." Risya mengangguk.



   TANPA menunggu lama, Max menampar Fakhriy kuat. Haha dan chichinya tiada di rumah kerana melawat sofu dan sobo di Jepun kerana sofu sakit.

   Fakhriy memegang pipinya yang terasa kebas. Sakit. Tu yang dirasainya sekarang ini.

   "Kenapa dengan kau ni? Apa salah aku?!" soal Fakhriy marah. 

   Tanpa menjawab soalan Fakhriy, dia melompat lalu menendang dada saudara kembarnya itu. Perasaan marahnya terhadap Fakhriy kali ini, membuak-buak. Sudah beberapa kali dia melihat Fakhriy keluar dengan perempuan lain. Kali ini, dia sudah tidak dapat bersabar lagi. Mujurlah Risya tidak nampak Fakhriy dengan perempuan lain berpegangan tangan sambil bergurau senda.

   Fakhriy terjatuh. Nafasnya tercungap-cungap. "Kenapa kau buat aku macam ni? Sakit tau tak?!" Fakhriy bangkit. Ingin membuat serangan balas.

   Dia ingin menumbuk Max, tetapi Max terlebih dahulu menahan Fakhriy daripada menumbuknya. Tangan Fakhriy dipegang kuat. Fakhriy mengerang kesakitan.

   "Sakitlah, bodoh!"

   Max melepaskan tangan Fakhriy. Dia mengoyak senyuman sinis.

   "Tau pulak sakit. Hati Risya sakit, kau tak ambil kesah? Kau memang sengajakan nak mempermainkan perasaan dia? Siapa betina tu? Tak cukup lagi ke kau permainkan perasaan orang? Kalau kau tak cintakan Risya, lepaskan dia. Ceraikan dia. Bukannya biarkan dia bergantung tak bertali. Yes, dia memang tak tahu lagi perbuatan kau ni. But lambat-laun dia akan tahu jugak. Sepandai-pandai tupai melompat, akhirnya jatuh ke tanah juga. Mana janji kau dulu? Janji yang mengatakan kau, takkan sia-siakan dia? Mana?!" Max mencengkam kedua-dua belah bahu Fakhriy.

   Fakhriy terkedu. Lidahnya kelu untuk berkata-kata. Dia tidak tahu untuk membalas apa.

  "Kenapa diam? Jawablah!" jerkah Max lantang. "Semakin hari perangai kau makin mengecewakan aku, Fasyin. Aku benci kau. Mulai sekarang, aku dah takde adik nama Muhammad Fakhriy Fasyin. Dia sudah mati dalam hidup aku." Max memanjat tangga untuk pergi ke dalam bilik tidurnya.

   "Sarah, biar aku bagi penjelasan." Fakhriy menarik tangan Max.

   Max merentap tangannya kasar. "Sarah? Siapa Sarah? Aku kenal kau ke?" soal Max sinis.

   Fakhriy jatuh terjelepok. Air mata jantannya menitis.



   AD memandang kekasihnya dengan senyuman yang lebar. "Terima kasih awak sebab sudi luangkan masa dengan saya." ucap Ad lembut.

   "Everything for you, Alya." Dia menghadiahkan senyuman kepada Ad. Senyuman inilah yang menyebabkan Ad menjadi gila bayang.

   "Saya sayang awak, Adam." Ya, cucu kepada nenek yang ditolongnya tiga tahun yang lalu ialah kekasih lamanya yakni kekasihnya yang sekarang ini.

   "Sayang awak jugak." balas Adam.

   Adam, saya harap awak dah tak tinggalkan saya lagi dah. Awakkan dah berjanji dengan saya yang awak dah tak nak kecewakan saya lagi. Awakkan sayang saya. Betul tak? Awak takkan ulang lagi dah perbuatan awak yang dulu. Ini yang membuatkan saya semakin cintakan awak.



   "HARI ni hari last kita berjumpa sebelum kita konvo. Saya harap awak semua jaga diri. Yang nak kahwin tu, jemputlah saya. InsyaALLAH saya datang." beritahu Prof. Zul.

   Kata-katanya disambut dengan tawa para pelajar.

   "Prof. ada hati nak pergi kenduri orang lain, prof. tu bila? Tak sabar nak makan nasi minyak ni." sampuk satu suara.

   Prof. Zul ketawa. "Awak kahwin dululah, baru saya kahwin. Lagipun, siapalah nak kat saya nikan? Hidung tak mancung, pipi tersorong-sorong pulak tu." balasnya dengan nada bergurau.

   "Dah jual mahal. Orang nak dia je yang tak nak." balas seorang mahasiswi yang bertocang ekor kuda itu.

   Prof. Zul mencebik. "Saya nak yang pandai memasak. Bukannya pandai habiskan duit." Para pelajarnya ketawa lagi.

   "Bulan depan, kita akan adakan majlis untuk semua senior di dewan. Para junior yang akan siapkan semuanya. So, tak payah nak susah-susah nak siapkan itu dan ini. Kalau tak silap saya, temanya LOVE. Digalakkan semua orang bawak pasangan masing-masing." Semua orang teruja apabila mendengar tema majlis itu.

   "Love? Macam takde tema lain. Haprak betul!" komen Max kuat.

   "Kenapa Max? Takde pasangan ke atau tak tahu nak jadi perempuan ke lelaki?" sindir Prof. Zul.

   Max mencebik. "Bukannya takde pasangan, ramai. Sehinggakan tak boleh nak kira dengan jari. Cakap je nak yang macam mana? Style macam Kpop, Jpop semuanya ada. Yang mata biru pun ada jugak." beritahu Max bangga. Kau ingat aku ni takde pasangan ke? Ramai bhaii! Jangan jealous.

   "Wow!" Bergema perkataan itu di dalam kelas ini. Mereka tak berani nak minta sorang. Nanti dicop gatal. Boyfriend dah ada kan?

   "Prove it! Saya nak tengok orang yang mata biru. Kalau awak tipu, awak kena belikan saya Lamborghini Murcielago. Amacam, ada bran?" Prof. Zul mula mencabar Max.

   Max tersenyum sinis lalu mengangguk. "Kalau saya dapat buktikannya, saya nak prof. belikan saya Cagiva Mito 125, boleh?" Setakat Lamborghini Murcielago tu, sepuluh bijik aku boleh beli.

   Tertelan liur Prof. Zul mendengar permintaan Max itu tetapi dia tidak ingin menjilat ludahnya kembali, dia mengangguk. Bersetuju dengan permintaan Max itu.

   Terlopong mulut para mahasiswa dan mahasiswi mendengar perjanjian di antara Max dengan pensyarahnya itu. Gila! Lamborghini Murcielago dengan Cagiwa Mito 125 tu bukannya murah. Mana diaorang cekau duit sebanyak tu?

   "Siapa yang percaya aku akan bawak lelaki bermata biru tu? Angkat tangan." Max melihat hanya lima orang mengangkat tangan. Lima orang itu termasuklah Ad dengan Risya.

   "Aku berterima kasih kepada kauorang bertiga sebab percayakan aku. Kauorang akan dapat ganjarannya nanti." Dia memandang Prof. Zul lalu mengangkat kening.

   Mereka berbisik-bisik sesama sendiri. Mereka kurang yakin Max akan membawa lelaki bermata biru itu kerana Max kan anak driver je. Dari mana nak cari lelaki yang macam tu? Tiruan ramailah. Yang pakai lens tu. Satu lagi, Lamborghini Murchielago tu berharga lebih kurang RM 2 juta. Bukannya RM2.

   Ad dan Risya mengeleng. Prof. Zul dengan Max ni, mesti ada aje hal yang ni digaduhkan. Hmm...

   Risya dah confirm, mesti dia bawak Fasyin. Max pulak mesti bawak abang aku. Aku pulak nak bawak sape? Somebody help me. Kena minta tolong dengan Max ni. Aku dahlah tak ramai kenalan lelaki. Eh, lupa pulak aku ada Adam. Apa punya girlfriendlah aku ni, boyfriend sendiri pun tak kenal. Teruk betul!


1 comment:

  1. Terbaik...pensyarah ngn pelajar gaduh..perfect!!^^

    ReplyDelete